Testen nieuw gemaal, hoe werkt dat?
De bouwfase van het nieuwe gemaal is eind 2024 afgerond. Dat betekent nog niet dat het gemaal nu klaar is. Er staat nog een aantal series van tests op de planning. Nu denk je misschien dat dat met een druk op de knop geregeld is. Maar niets is minder waar.
Testen heel uitgebreid
Arie de Jong, testmanager bij bouwconsortium Levvel (BAM, van Oord, Rebel en Invesis) legt uit: “We testen heel uitgebreid, op verschillende locaties en veel scenario’s. We zijn al een aantal jaar bezig met de pompen. Hiervoor hebben we een eigen testomgeving in Dordrecht. Daar testen we de software helemaal door met de leveranciers. Werkt het en doet het wat het doen moet? Dit doen we om risico’s te beperken en ervoor te zorgen dat alles straks in één keer functioneert.”
Operatie
Naast de tests in de testomgeving, worden ook tests uitgevoerd op locatie. Dat vraagt om een precieze planning. De Jong: “We werken op een plek waar veel gebeurt. De scheepvaart moet blijven varen, het wegverkeer moet blijven rijden en dan heb je ook nog te maken met diverse waterstanden en het spuien via de spuisluizen. We hebben dus een kort tijdbestek waarin een test moet plaatsvinden. Juist daarom doen we zoveel mogelijk al aan de voorkant om risico’s te voorkomen.”
Droog testen
Om deze reden zijn ook de droge tests in het leven geroepen. De Jong: “Na plaatsing van de pompen stond de bouwkuip nog een aantal maanden droog. Alles wat al getest kon worden, hebben we in deze periode gedaan. Elke pompkoker heeft vijf verschillende systemen: twee pompschuiven, de krooshekreiniger, de pomp en het koelwatersysteem. Elk deel testen we eerst afzonderlijk, daarna testen we het gekoppeld aan een ander systeem, daarna weer apart. En zo bouwen we het systeem op. We weten nu dat de pompschuiven open en dicht kunnen. Hetzelfde gaan we doen met de krooshekreiniger en het koelwatersysteem voor de motoren.”
Bekijk onderstaande video over de laatste testen van het gemaal.
Nat testen
“Sinds enkele maanden loopt het water ook onder de A7 door en is er een open verbinding tussen het IJsselmeer en de Waddenzee. We kunnen de pompen nu ook nat testen. Bij deze ‘natte tests’ letten we vooral op de capaciteit. Wat kunnen de pompen aan? Dit bouwen we geleidelijk op. Eerst kijken we op een laag toerental of alles goed gaat en de pomp niet te heet wordt. Dan voeren we het tempo langzaam op. We meten hoeveel water de pomp wegpompt per motorstand en of alle meters het juiste waterpeil voor het IJsselmeer en de Waddenzee meten. Eerst doen we dit met één pomp. Vervolgens met twee en uiteindelijk met alle drie de pompen. Hier zijn we zo een aantal maanden mee bezig,” vervolgt De Jong.
Besturing
Ook de besturing wordt aan een reeks van tests onderworpen. De Jong: “Zo kijken we of de pompen niet tegelijk starten als we ze aan zetten. Dat trekt teveel stroom, dus ze moeten om de beurt opstarten. Ook moet bijvoorbeeld centraal geregeld zijn dat de pompschuiven eerst omhoog gaan, voordat de motoren gaan draaien en dat de pompen blokkeren als het water te laag staat. Dit soort punten van veiligheid moet de software automatisch uitvoeren..”
Testproces
Als alle testprotocollen met een vinkje zijn afgesloten, zijn de tests geslaagd en is de testfase klaar. Ondanks de uitvoerige tests vooraf, komen er toch vaak kleine zaken naar voren. “Dat noteren we allemaal en dan past het realisatieteam of ontwerpteam het aan. Daarna volgt een hertest tot het werkt zoals we het willen. Daarom testen we ook zo uitgebreid. Zo zijn we op alle situaties voorbereid en kunnen we aanpassen tot het perfect is. Ook nodigen we Rijkswaterstaat uit om mee te kijken. Hoewel we al een aantal jaar bezig zijn, hebben we nog steeds een periode van testen te gaan. Maar ik heb er alle vertrouwen in. We hebben nu al zoveel gezien, dat ik niet verwacht dat er iets mis gaat.” aldus De Jong.
Meer lezen
Wil je meer weten over het gemaal? Lees artikelen over het plaatsen van de pompen of de krooshekken of kijk op de projectpagina over water afvoeren.