Werkzaamheden in beeld
Wat gebeurt er op de Afsluitdijk? Bekijk de foto albums hieronder voor een impressie. Deze worden regelmatig geactualiseerd.
Luchtfoto's 2020/2021

De bouwkuip voor het graven van het ‘gat in de dijk’ voor de Vismigratierivier

Winters plaatje: de westoever van de toekomstige Vismigratierivier in het bevroren IJsselmeer

Kornwerderzand in de winter

Het Afsluitdijk Wadden Center

Het Afsluitdijk Wadden Center

De bruggen in de A7 bij Kornwerderzand

Het Vlietermonument op de Afsluitdijk

Het Vlietermonument

Het Vlietermonument en het standbeeld van ir. Lely, met een bevroren IJsselmeer

De steiger bij het Vlietermonument

Het Afsluitdijk Wadden Center in de winter

De Blue Energy Centrale bij Breezanddijk

Het IJsselmeer

Eén van de strekdammen bij Breezanddijk

Het werkeiland van Windpark Fryslân bij Kornwerderzand; en de toekomstige westoever van de Vismigratierivier

De bouwkuip voor het graven van het ‘gat in de dijk’ voor de Vismigratierivier met een bevroren IJsselmeer

Kornwerderzand in de winter

Een bevroren IJsselmeer (bovenin nog net de Afsluitdijk en Kornwerderzand)

De sluis bij Kornwerderzand

Kornwerderzand in de winter met op de voorgrond de bouwkuip van de toekomstige Vismigratierivier

De aanleg van de luwtedam voor de toekomstige Vismigratierivier, in het IJsselmeer bij Kornwerderzand

De aanleg van de luwtedam voor de toekomstige Vismigratierivier, in het IJsselmeer bij Kornwerderzand

De aanleg van de luwtedam voor de toekomstige Vismigratierivier, in het IJsselmeer bij Kornwerderzand

De aanleg van de luwtedam voor de toekomstige Vismigratierivier, in het IJsselmeer bij Kornwerderzand

Het werkterrein van Levvel bij de Kornwerderzand

Twee van de pijlers voor de windturbines van Windpark Fryslân

Eén van de werkschepen van Windpark Fryslân

Eén van de werkschepen van Windpark Fryslân

Links de luwtedam en rechts de westoever van de toekomstige Vismigratierivier met bovenin de Afsluitdijk

Het sluizencomplex van Kornwerderzand met rechts het witte gebouw van het Afsluitdijk Wadden Center

Windpark Fryslân bij Breezanddijk; het plaatsen van de opstellocaties

De bouw van het transformatorstation voor Windpark Fryslân op Breezanddijk

De bouw van het transformatorstation op Breezanddijk.

De werkhaven op Breezanddijk





De Levvel







































Coupure Vismigratierivier

Kornwerderzand in de winter met op de voorgrond de bouwkuip van de toekomstige Vismigratierivier

Zand dat wordt afgegraven wordt weer gebruikt voor versterking van de Afsluitdijk

De allereerste hap grond uit de Afsluitdijk voor de coupure van de Vismigratierivier

De werkzaamheden vanuit de lucht. Zand wordt afgevoerd via water en wordt weer gebruikt bij de versterking van de Afsluitdijk.

De eerste schop in de grond, oftewel de eerste ‘hap grond’ is genomen.

De tijdelijke waterkering bij de coupure met Levvel-blocs

In de overslagbocht is een loswal aangelegd en wordt zand aangevoerd

Luwetedam die de toekomstige Vismigratierivier beschermt tegen golven uit het Zuid-westen

De luwtedam bij de toekomstige Vismigratierivier

Werkeiland voor de aanleg van Windpark Fryslan. Later wordt dit een natuureiland bi de toekomstige Vismigratierivier.

Werkeiland dat later een natuureiland wordt voor oa vogels

Links de luwtedam, rechts het werkeiland en bovenaan de Afsluitdijk met daarachter de Waddenzee


Geotubes gevuld met zand, dit zorgt voor een stevige constructie van de westflank in het IJsselmeerdeel.

De boten die de verondieping voor de natuurvoorziening gaan realiseren.

Bij de coupure voor de Vismigratierivier wordt een tijdelijke omleiding over de A7 gemaakt. Er is onderzoek gedaan naar ‘niet gesprongen explosieven’.

Voor de bypass worden voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd zoals het egaliseren van de grond,

Om de doorgang in de Afsluitdijk te maken is er een tijdelijke waterkering aangelegd.

Inzet van amfibikranen bij Kornwerderzand

Inzet van amfibi moeraskranen bij Kornwerderzand




















Keersluis Kornwerderzand

De BSFI-palen worden aangebracht. Deze verankeren straks de deurkas

De historische tankversperring

De laatste damwanden worden aangebracht voor de keersluis

De sluis bij Kornwerderzand

Op het opslagterrein bij Kornwerderzand is aan- en afvoer van materialen voor de keersluis.

Bij het bouwterrein wordt een 200 tons telekraan opgebouwd.






Den Oever Bouw gemaal

Het aanbrengen van stalen buispalen en damwanden

Bij de zuidelijke bouwkuip worden damwanden en stalen buispalen aangebracht

De bekisting voor de binnenwanden van het tweede pompgemaal worden aangebracht.

Het storten van beton in de binnenwanden van het kleppenhuis van het gemaal

Voor de bediening van onder andere de pompgemalen wordt een inkoopstation gebouwd.

De 3 afvoerkanalen gaan in de toekomst het water van het pompgemaal naar de Waddenzee geleiden.

De bouwkuip voor de aanleg van het pompgemaal aan de IJsselmeerkant.

Met grote zorgvuldigheid wordt een deel van Kazemat XL verwijderd. Zo is er ruimte voor het nieuwe pompgemaal.

Om ruimte te maken voor het eerste pompgemaal bij Den Oever moest een deel van de Kazemat XI worden verwijderd. De naastgelegen Kazemat heeft beschermende voorzieningen om aanrijdingen en beschadigingen te voorkomen.

Bij het tweede pompgemaal bij Den Oever is de bewapening voor de achterwand van het kleppenhuis aangebracht,

Bij het eerste pompgemaal van Den Oever wordt er beton gestort voor de buitenwanden van het kleppenhuis.

Tweede pompgemaal Den Oever. De bekisting van de binnenwanden van het kleppenhuis van het gemaal wordt aangebracht.

Eerste pompgemaal Den Oever – de achterwand van het kleppenhuis van het gemaal aan de kant van de Waddenzee.

Betonstort van de voorwand van het gemaal. 14 vrachtwagens (ladingen) waren nodig voor de stort van deze wand.

De voorwand van het gemaal wordt gestort. 14 vrachtwagens (ladingen) waren nodig om ca. 120 m3 beton voor deze wand aan te voeren.

Voor de bediening van onder meer de pompgemalen wordt ter hoogte van Den Oever een zogenaamd inkoopstation gebouwd. De vloeren zijn geplaatst en de bovenbouw wordt in prefab onderdelen op hun plaatst gehesen.

Het dak van de afvoerkokers zit erop ; hiervoor is 100 m3 beton gebruikt en 175 ton wapening.

Eerste pompgemaal Den Oever – Met behulp van een hoogwerker wordt de bekisting afgesteld.

Eerste pompgemaal Den Oever – voor de opbouw van het dak van het zogenaamde kleppenhuis van het gemaal is de bouwkuip van 500 m3 vol gezet met steigers.

De buispalen en damwanden voor het tweede pompgemaal bij Den Oever worden met een ponton geplaatst

Het uitpeilen van de diepte van de bouwkuip.

Het ontgraven van de bouwkuip

Zogenaamde knijperbak die gebruikt wordt bij het ontgraven van de bouwkuip voor het gemaal.

Naamsvermelding op de schuif van bestaande spuicomplex

Het storten van onderwaterbeton in de bouwkuip voor het nieuwe gemaal

Het storten van onderwaterbeton voor het nieuwe gemaal. Er wordt gebruik gemaakt van een speciaal aangepaste stortbuis met drijflichaam (zogeheten dobber).

Archeologisch veldonderzoek

Boren/aanbrengen van groutankers

Ontgraven van de bouwkuip

Werkzaamheden met de boorkraan

Plaatsen van damwanden

Eerste gemaal Den Oever; het onderwaterbeton is gestort en na het wegpompen van het water wordt de vloer schoongespoten.
































Den Oever Renovatie spuisluizen

Renovatie van de bestaande spuimiddelen. De fietsbruggen, voldeden niet meer aan huidige wetgeving, met een drijvend blok verwijderd.

De kabels en leidingen die op de tusseneilanden lopen worden tijdelijk omgelegd met gebruik van mantelbuizen (rode buizen) om ruimte te maken voor de werkzaamheden.

Nadat aan de kant van de Waddenzee de damwanden en buispalen zijn aangebracht wordt de bouwkuip met zand aangevuld en ontstaat de zogenaamde kofferdam. Vanaf hier worden de nieuwe spuigroepen gebouwd.

Heiplateaus bij de nieuwe spuisluizen van Den Oever

Heiplateaus bij de nieuwe spuisluizen van Den Oever

Storten van onderwaterbeton

Baggerwerkzaamheden voor de bodembescherming







Keersluis Den Oever

De fundatiepalen worden volgestort met beton en vormen de basis waarop de technische ruimtes komen, waar de deuren van de nieuwe Keersluis worden aangestuurd

De Stevinsluis is gestremd en de laatste damwanden van de bouwkuip worden aangebracht

Bij de oostelijke havenkom wordt via het KPN dijkje materieel aangevoerd naar het werkterrein

De damwanden zijn nu geplaatst en de contouren van de bouwkuipen aan beide kanten van de huidige sluisdoorgang zijn nu duidelijk zichtbaar.

De damwanden zijn geplaatst en de contouren van de bouwkuipen worden zo goed zichtbaar.

Met groot materieel worden de zogenaamde legankers geleverd. Zij zorgen voor de stabiliteit van de bouwkuip als deze straks eenzijdig wordt belast.

De bouwkuip wordt aangevuld. Vanuit hier wordt de nieuwe keersluis opgebouwd.







Versterken Afsluitdijk Levvel blocs Waddenzeekant

Op het werkterrein in Breezanddijk ligt het materieel opgeslagen dat nodig is om de dijk aan de Waddenzeekant te versterken

Aankomst nieuwe ponton Titaan en kraan voor het installeren van de Levvel blocs aan de Waddenzeekant.

Aankomst van de Titaan en kraan ten behoeve van het plaatsen van de Levvel blocs aan de Waddenzeekant

Aankomst nieuwe ponton Titaan




Werkzaamheden A7

In september is de noordelijke weghelft van de A7 weer in gebruik genomen

De noordelijke rijbaan van de A7 wordt klaargemaakt voor het verkeer

De noordelijke rijbaan van de A7 wordt klaargemaakt voor het verkeer

Via de A7 is het bruggedeelte van de zandtransportband naar zijn nieuwe plek gereden.

Aanpassingen en verbetering van de A7

Verkeermaatregelen voor de werkzaamheden aan de A7 tussen het Monument en Breezanddijk

Verkeersmaatregelen voor de werkzaamheden ter verbetering van de A7 tussen het Monument en Breezanddijk







Werkterrein Breezanddijk

Bouwkeet van Levvel op werkterrein

Asfalteringswerkzaamheden

Asfalteringswerkzaamheden

Damwanden liggen klaar op ponton

Gronddepots van Levvel aan de zuidkant van Breezanddijk





Kornwerderzand – Friese kust – Nieuwe bekleding Waddenzee zijde met Quattroblocks

Quattroblocks

De dijkversteviging tussen Friese kust en Kornwerderzand

De dijk tussen de Friese kust en Kornwerderzand. Het nieuwe fietspad is daarop al zichtbaar.

De dijk tussen de Friese kust en Kornwerderzand met daarop de quattroblocks en het nieuwe fietspad zichtbaar.

De Quattroblocks

Plaatsen van de nieuwe bekleding

Plaatsen van de nieuwe bekleding @Jan Wessels







Den Oever – Renovatie dammen

Renovatie bij Dam 15

Renovatie bij dam 15

Versterking van ‘de banaan’



Harlingen – Fabriek Levvel Blocks

Levvel blocks liggen klaar voor transport naar de Afsluitdijk

Aanleg insteekhaven

Mal voor productie Levvel blocks

Opslagsilo’s met grondstoffen

Portaalkraan

© Foto Hoge Hoorden/ Jacob van Essen
Gedeputeerd Avine Fokkens van provincie Fryslân ,

© Foto Hoge Hoorden/ Jacob van Essen Gedeputeerde Avine Fokkens van provincie Fryslân






