Werkzaamheden in beeld
Wat gebeurt er op de Afsluitdijk? Bekijk de foto albums hieronder voor een impressie. Deze worden regelmatig geactualiseerd. Kijk voor live beelden op onze webcam pagina.
Nieuwe pompgemalen Den Oever

de vloer van de bouwkuip wordt schoongemaakt

zinkstuk plaatsen

De pompinlaat

De bouwkuip van de nieuwe pompgemalen

De bouwkuip van de nieuwe pompgemalen

De bouwkuip van de nieuwe pompgemalen

Vlechtwerkzaamheden in Den Oever

Vlechtwerkzaamheden in de bouwkuip bij de nieuwe pompgemalen

Aanbrengen van ankers in de leeggepompte bouwkuip


De werkzaamheden voor de nieuwe pompgemalen vanuit de lucht

De werkzaamheden aan de nieuwe pompgemalen vanuit de lucht

De schuiven voor de nieuwe pompgemalen bij Den Oever zijn ingehesen. Ze wegen 10 ton per stuk en worden voorzien van cilinders, zodat de schuiven opengezet kunnen worden wanneer we de pompen in bedrijf stellen.

Op 17 meter onder zeeniveau is ruim 1.650 m3 beton in de bouwkuip van de pompgemalen gestort, dat verankerd is met 450 ankerpalen

Voor de aanleg van de nieuwe spuimiddelen, worden er mantelbuizen aangelegd onder de A7.

Voor de constructievloer van de drie nieuwe pompen bij gemaal Oost,
is maar liefst 400 m3 beton gestort. Hierna worden de wanden en de schuinoplopende vloer aangebracht.

Vanaf 9 februari 2021 was het erg koud. De temperaturen zorgden ervoor dat de werkzaamheden tijdelijk stil lagen

Vanaf 9 februari 2021 was het erg koud. De temperaturen zorgden ervoor dat de werkzaamheden tijdelijk stil lagen

In de bouwkuip aan de kant van het IJsselmeer komen de pompen

Er wordt volop gewerkt aan de bouwkuipen aan de kant van het IJsselmeer

Het na-injecteren met grout van de ‘actieve zijde’ van het compartimentsscherm

Aanbrengen van de buispalen van de westelijke bouwkuipwand van bouwkuip A2

Het compartimenteringsscherm tussen de bouwkuipen

Contouren bouwkuip zichtbaar bij het gemaal

Aan de IJsselmeerkant worden de stalen buispalen in de grond gebracht

De stalen buispaal van ca. 40 meter ligt klaar voor ‘gebruik’ bij het eerste gemaal

Schuifgeleidingen van het eerste gemaal

Bij het eerste gemaal worden damwanden en stalen buispalen aangebracht

Het aanbrengen van damwanden en stalen buispalen

Het aanbrengen van stalen buispalen en damwanden

Bij de zuidelijke bouwkuip worden damwanden en stalen buispalen aangebracht

De bekisting voor de binnenwanden van het tweede gemaal worden aangebracht

Het storten van beton in de binnenwanden van het kleppenhuis van het gemaal

Voor de bediening van onder andere de gemalen wordt een inkoopstation gebouwd.

De 3 afvoerkanalen gaan in de toekomst het water van het gemaal naar de Waddenzee geleiden

De bouwkuip voor de aanleg van het gemaal aan de IJsselmeerkant.

Met grote zorgvuldigheid wordt een deel van Kazemat XL verwijderd. Zo is er ruimte voor het nieuwe gemaal

Om ruimte te maken voor het eerste gemaal bij Den Oever moest een deel van de Kazemat XI worden verwijderd. De naastgelegen Kazemat heeft beschermende voorzieningen om aanrijdingen en beschadigingen te voorkomen

Bij het tweede gemaal bij Den Oever is de bewapening voor de achterwand van het kleppenhuis aangebracht

Bij het eerste gemaal van Den Oever wordt er beton gestort voor de buitenwanden van het kleppenhuis

Tweede gemaal Den Oever. De bekisting van de binnenwanden van het kleppenhuis van het gemaal wordt aangebracht

Eerste gemaal Den Oever – de achterwand van het kleppenhuis van het gemaal aan de kant van de Waddenzee

Betonstort van de voorwand van het gemaal. 14 vrachtwagens (ladingen) waren nodig voor de stort van deze wand

De voorwand van het gemaal wordt gestort. 14 vrachtwagens (ladingen) waren nodig om ca. 120 m3 beton voor deze wand aan te voeren

Voor de bediening van onder meer de gemalen wordt ter hoogte van Den Oever een inkoopstation gebouwd. De vloeren zijn geplaatst en de bovenbouw wordt in prefab onderdelen op hun plaatst gehesen

Het dak van de afvoerkokers zit erop ; hiervoor is 100 m3 beton gebruikt en 175 ton wapening

Eerste gemaal Den Oever – met hulp van een hoogwerker wordt de bekisting afgesteld

Eerste gemaal Den Oever – voor de opbouw van het dak van het zogenaamde kleppenhuis van het gemaal is de bouwkuip van 500 m3 vol gezet met steigers

De buispalen en damwanden voor het tweede gemaal bij Den Oever worden met een ponton geplaatst

Het uitpeilen van de diepte van de bouwkuip

Het ontgraven van de bouwkuip

Zogenaamde knijperbak die gebruikt wordt bij het ontgraven van de bouwkuip voor het gemaal

Naamsvermelding op de schuif van bestaande spuicomplex

Het storten van onderwaterbeton in de bouwkuip voor het nieuwe gemaal

Het storten van onderwaterbeton voor het nieuwe gemaal. Er wordt gebruik gemaakt van een speciaal aangepaste stortbuis met drijflichaam (zogeheten dobber)

Archeologisch veldonderzoek

Boren/aanbrengen van groutankers

Ontgraven van de bouwkuip

Werkzaamheden met de boorkraan

Plaatsen van damwanden

Eerste gemaal Den Oever; het onderwaterbeton is gestort en na het wegpompen van het water wordt de vloer schoongespoten

Vlechtwerkzaamheden in Den Oever






























































Coupure Vismigratierivier

de doelsoorten vissen die straks gebruik maken van de Vismigratierivier

Gedeputeerde Avine Fokkens bekijkt de geplaatste vissen bij de onderdoorgang van de Vismigratierivier

de Westflank van de Vismigratierivier

3D-geprint bioplastic vissen die bij de Vismigratierivier geplaatst gaan worden

Het hoogste punt in de bouw (december 2022)

Het hoogste punt in de bouw (december 2022)

aangebrachte stenen op de bodem van de coupure van de Vismigratierivier die zorgen voor luwte en schuilgelegenheid voor de vissen

aangebrachte stenen op de bodem van de coupure van de Vismigratierivier die zorgen voor luwte en schuilgelegenheid voor de vissen







Kornwerderzand in de winter met de bouwkuip van de toekomstige Vismigratierivier

Zand dat wordt afgegraven wordt weer gebruikt voor versterking van de Afsluitdijk

De allereerste hap grond uit de Afsluitdijk voor de coupure van de Vismigratierivier

De werkzaamheden vanuit de lucht. Zand wordt afgevoerd en wordt weer gebruikt bij de versterking van de Afsluitdijk

De eerste schop in de grond, oftewel de eerste ‘hap grond’ is genomen

Voorbereidingen voor het ontgraven van de bouwkuip

Voor het verkeer over de bypass kan, moeten er eerst damwanden aangebracht worden

De tijdelijke waterkering bij de coupure met Levvel-blocs

In de overslagbocht is een loswal aangelegd en wordt zand aangevoerd

Luwetedam die de toekomstige Vismigratierivier beschermt tegen golven uit het zuid-westen

De luwtedam bij de toekomstige Vismigratierivier

Werkeiland voor de aanleg van Windpark Fryslân. Later wordt dit een natuureiland bij de toekomstige Vismigratierivier

Werkeiland dat later een natuureiland wordt voor o.a. vogels

Links de luwtedam, rechts het werkeiland en bovenaan de Afsluitdijk

Geotubes bij de westflank

Geotubes gevuld met zand, dit zorgt voor een stevige constructie van de westflank in het IJsselmeerdeel

De boten die de verondieping voor de natuurvoorziening gaan realiseren

Bij de coupure voor de Vismigratierivier wordt een tijdelijke omleiding over de A7 gemaakt. Er is onderzoek gedaan naar ‘niet gesprongen explosieven’

Voor de bypass worden voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd zoals het egaliseren van de grond

Om de doorgang in de Afsluitdijk te maken is er een tijdelijke waterkering aangelegd

Inzet van amfibikranen bij Kornwerderzand

Inzet van amfibimoeraskranen bij Kornwerderzand

aangebrachte stenen op de bodem van de coupure van de Vismigratierivier die zorgen voor luwte en schuilgelegenheid voor de vissen

Het hoogste punt in de bouw (december 2022)






































Restauratie Vlietermonument


Een animatie van de toekomstige situatie van het Vlietermonument na restauratie

De werkzaamheden rondom het Vlietermonument

Het Vlietermonument in de steigers

De kruinmuur bij het Vlietemonument

er hoogte van het Vlietermonument breiden we de Afsluitdijk aan de IJsselmeerzijde over een lengte van 700 meter uit. Dit doen we voor de verzorgingsplaats, waar straks meer ruimte is om over het gebied uit te kijken




















Keersluis Den Oever

Luchtfoto van het sluiscomplex bij Den Oever



de bouwplaatsen bij Den Oever in (kerst)verlichting

mooie kerstig plaatje van de bouwplaatsen bij Den Oever

luchtfoto van de sluis bij den oever

3. De keersluis is gebouwd en de vaarweg is weer open voor de scheepvaart!

2. In de leeggepompte bouwkuip wordt wapening aangebracht voor de volgende betonstort.

1. De onderwaterbetonstort in de bouwkuip voor de aanleg van de #keersluis waarna de constructievloer gestort kan worden in leeggepompte bouwkuip..

Nu het vlechtwerk en de wapening van de Keersluis is aangebracht en de bekisting staat, wordt het beton in drie lagen gestort

De Schutsluis wordt gerenoveerd en is leeggepompt. Er wordt onderhoud aan het beton uitgevoerd.

Met kranen worden de droogzetvoorzieningen op zijn plaats gehesen, ze vervangen tijdelijk de deuren. Aansluitend is de schutsluis leeggepompt en kan onderhoud aan het beton uitgevoerd worden

Voor de Keersluis is een beschermpaal geplaatst

De bekisting wordt aangebracht voor de Keersluiswanden

De opbouw van stalen vlechttorens die straks gebruikt worden om de wapening aan te brengen

Bekisting keersluiswanden met behulp van kranen

Bekisting keersluiswanden

Na de betonstort wordt het beton met een zeil beschermd tegen uitdroging en koude temperaturen

Storten constructievloer

Terwijl de wapening onderin de bouwkuip wordt aangebracht, worden de stutten verwijderd

De vlechters bouwen de wapeningsconstructie op voor de constructievloer

De binnenkant van de huidige schutsluisdeuren

De prefab betonnen wandelementen van de technische ruimten zijn op hun plaats gemonteerd

Voor de opbouw van de constructievloer zijn lagen wapening aangebracht

Voordat de constructievloer op het onderwaterbeton wordt aangebracht, is een uitvulvloer gestort

Prefab wandelementen liggen klaar om op hun plaats gehesen te worden

Vloer wapening en wandelementen

Voorbereiding montage betonelementen

De leeggepompte bouwkuip

Na de onderwaterbetonstort is de bouwkuip met 16 bronnen leeggepompt

Het storten van de onderwaterbeton wordt begeleid door een duikteam

Voor de aanleg van de keersluis vond een onderwaterbetonstort plaats

Voor de huidige stalen puntdeuren komen straks de 2 puntdeuren van de keersluis. We kijken vanuit de sluis op de stalen puntdeuren.

De fundatiepalen worden volgestort met beton en vormen de basis van de technische ruimtes, waar de deuren van de nieuwe keersluis worden aangestuurd

De Stevinsluis is gestremd en de laatste damwanden van de bouwkuip worden aangebracht

Bij de oostelijke havenkom wordt via het KPN dijkje materieel aangevoerd naar het werkterrein

De damwanden zijn geplaatst en de contouren van de bouwkuipen aan beide kanten van de sluisdoorgang zijn duidelijk zichtbaar

De damwanden zijn geplaatst en de contouren van de bouwkuipen worden zo goed zichtbaar

Met groot materieel worden de zogenaamde legankers geleverd. Zij zorgen voor de stabiliteit van de bouwkuip als deze straks eenzijdig wordt belast

De bouwkuip wordt aangevuld. Vanuit hier wordt de nieuwe Keersluis opgebouwd








































Luchtfoto's 2021-2022-2023

Spuisluizen bij Den Oever

Kazemattenmuseum Kornwerderzand

Sluis bij Den Oever

Dec 22 – Er is een loopbrug geplaatst bij de doorgang van de Vismigratierivier voor bezoekers

Dec 2022 – de uitgegraven bouwkuipen van de nieuwe pompgemalen bij Den Oever zijn inmiddels leeggepompt en voorzien van een betonvloer.

Dec 2022 – De kazematten worden landschappelijk ingepast op de dijk.

Dec 2022 – de nieuwe loopbrug is geplaatst aan de andere kant van het Vlietermonument

juni 2022 – De oude loopbrug bij het Vlietermonument is verwijderd

juni 2022 – De uitstroom van gemaal Leemans wordt verlengd

mrt 2022 – De bouwkuip van de doorgang van de Vismigratierivier

mrt 2022 – De keersluis bij Kornwerderzand in aanbouw

mrt 2022 – Werkzaamheden aan de versterking van de dijk zowel aan de Waddenzeezijde als IJsselmeerzijde

mt 2022 – bouw van de spuimiddelen bij Den Oever

De VIsmigratierivier vanuit de lucht bekeken – december 2022

De haven en sluis van Den Oever

De Stevinsluizen

De Stevinsluizen

Dam ‘de Banaan’ bij Den Oever

De camping bij Breezanddijk

Blue Energy Centrale

Blue Energy Centrale plus het werkterrein

Het Vlietermonument

Het Vlietermonument

De Afsluitdijk en het Vlietermonument

De nieuwe bekleding op de Afsluitdijk

De nieuwe bekleding op de Afsluitdijk

Windpark Fryslân

Het Kazemattenmuseum

Stukje Vismigratierivier in het IJsselmeer

Stukje Vismigratierivier in het IJsselmeer

Nieuw eiland bij de locatie van de Vismigratierivier

De bruggen bij Kornwerderzand

Brug en sluis van Kornwerderzand

Het Afsluitdijk Wadden Center

De Lorentzsluizen

De bouwkuip voor de Vismigratierivier

De bouwkuip voor de Vismigratierivier

De bouwkuip voor de Vismigratierivier

De bouwkuip voor de Vismigratierivier

Kazemattenmuseum Kornwerderzand

Spuisluizen bij Den Oever









































Harlingen – Fabriek Levvel-blocs

2022 – overzichtsfoto Levvel fabriek Harlingen

2022 – de fabriek in Harlingen

2021 – de opslag in Harlingen

Voorbereiden van transport over zee

Overzichtsfoto van de fabriek in Harlingen


2020 luchtfoto productie en opslag Levvel-blocs

Overzichtsfoto Harlingen (productie en opslag)

Levvel-blocs liggen klaar voor transport naar de Afsluitdijk

Aanleg insteekhaven

Mal voor productie Levvel-blocs

Opslagsilo’s met grondstoffen

Portaalkraan

©Foto Hoge Hoorden/ Jacob van Essen – Gedeputeerd Avine Fokkens van provincie Fryslân

©Foto Hoge Hoorden/ Jacob van Essen – Gedeputeerde Avine Fokkens van provincie Fryslân















Versterken Afsluitdijk

Meten als onderdeel van kwaliteitscontrole: foto: Daniel Wenzel

meetwerkzaamheden vanaf het water



Op het werkterrein in Breezanddijk ligt het materieel dat nodig is om de dijk aan de Waddenzeekant te versterken

Aankomst nieuwe ponton Titaan en kraan voor het installeren van de Levvel-blocs aan de Waddenzeekant

Aankomst van de Titaan en kraan voor het plaatsen van de Levvel-blocs aan de Waddenzeekant

Aankomst nieuwe ponton Titaan








Dijkversterking Waddenzeezijde

havendam de Banaan bij Den Oever

het plaatsen van Levvel Blocs




Quattroblocks

De dijkversteviging tussen Friese kust en Kornwerderzand

De dijk tussen de Friese kust en Kornwerderzand. Het nieuwe fietspad is daarop al zichtbaar

De dijk tussen de Friese kust en Kornwerderzand met daarop de quattroblocks en het nieuwe fietspad zichtbaar

De Quattroblocks

Plaatsen van de nieuwe bekleding

Plaatsen van de nieuwe bekleding @Jan Wessels












Keersluis Kornwerderzand

de roldeur zit op zijn plek

de roldeur van de keersluis zit op zijn plek

De roldeur zit op zijn plek

Inhijsen van de nieuwe roldeur bij de keersluis Kornwerderzand

Inhijsen roldeur keersluis Kornwerderzand 8 maart 2023


schijven voor de bediening van de roldeur worden ingehesen door een mammoetkraan

Werkzaamheden aan de keersluis vanuit de lucht

Na de betonstort van de grote sluiswand van de keersluis is betonkoeling toegepast ter voorkoming van scheurvorming. Door koeling wordt de temperatuur in het beton minder hoog, waardoor minder krimp en minder scheuren.

In de bouwkuip voor de deurkaswand van de keersluis komt een stalen geraamte en wapening bovenop de funderingspalen en de vloer. deze zorgen voor stabiliteit van de railbalk waar straks de roldeur van de keersluis in komt

De betonstort van de vloer voor de keersluis.

De BSFI-palen worden aangebracht. Deze verankeren straks de deurkas

De historische tankversperring

Voor de aanleg van de Keersluis vond een onderwaterbetonstort plaats

De laatste damwanden worden aangebracht voor de Keersluis

De sluis bij Kornwerderzand

Op het opslagterrein bij Kornwerderzand is aan- en afvoer van materialen voor de Keersluis

Bij het bouwterrein wordt een 200 tons telekraan opgebouwd


















Den Oever Renovatie spuisluizen

Renovatie van de bestaande Spuisluis. De fietsbruggen, voldeden niet meer aan huidige wetgeving, zijn met een drijvend blok verwijderd

De kabels en leidingen die op de tusseneilanden lopen, zijn tijdelijk omgelegd met gebruik van mantelbuizen om ruimte te maken voor de werkzaamheden

Nadat de damwanden en buispalen zijn aangebracht wordt de bouwkuip met zand aangevuld en ontstaat de zogenaamde kofferdam. Vanaf hier worden de nieuwe spuigroepen gebouwd

Heiplateaus bij de nieuwe Spuisluizen van Den Oever

Heiplateaus bij de nieuwe Spuisluizen van Den Oever

Storten van onderwaterbeton

Baggerwerkzaamheden voor de bodembescherming







Werkzaamheden A7






Het verkeer op de A7 is over de bypass geleid, zodat de bouwkuip voor de coupure gebouwd kan worden

Het weg wordt geasfalteerd en de belijning wordt aangebracht

In september is de noordelijke weghelft van de A7 weer in gebruik genomen

De noordelijke rijbaan van de A7 wordt klaargemaakt voor het verkeer

De noordelijke rijbaan van de A7 wordt klaargemaakt voor het verkeer

Via de A7 is het bruggedeelte van de zandtransportband naar zijn nieuwe plek gereden

Aanpassingen en verbetering van de A7

Verkeermaatregelen voor de werkzaamheden aan de A7 tussen het Monument en Breezanddijk

Verkeersmaatregelen voor de werkzaamheden ter verbetering van de A7 tussen het Monument en Breezanddijk














Werkterrein Breezanddijk

Bouwkeet van Levvel op werkterrein

Asfalteringswerkzaamheden

Asfalteringswerkzaamheden

Damwanden liggen klaar op ponton

Gronddepots van Levvel aan de zuidkant van Breezanddijk





Den Oever – Renovatie dammen

Renovatie bij dam 15

Renovatie bij dam 15

Versterking van ‘De Banaan’


