Loopbrug bij Vlietermonument verwijderd

In de nacht van 23 op 24 november 2021 verwijderde bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) de loopbrug bij het Vlietermonument. Deze brug werd in 1965 gebouwd. De weg over de Afsluitdijk werd toen een snelweg, waardoor mensen niet meer via de weg konden oversteken. Waarom wordt de brug gesloopt? Hoe gaat dat in zijn werk? En wat betekent het voor weggebruikers en bezoekers? We vroegen het Paulien Neppelenbroek van Levvel, coördinator loopbrug Vlietermonument.

Nieuwe brug

Het iconische Vlietermonument is na bijna 90 jaar toe aan een grondige renovatie en uitbreiding. Het monumentale pand wordt in oude glorie hersteld en er wordt extra ruimte ín de dijk gecreëerd naar een ontwerp van Paul de Ruiter Architects. ‘We moeten de oude brug verwijderen voordat de werkzaamheden aan het monument kunnen starten. En we kunnen de nieuwe brug pas plaatsen als ze afgerond zijn.’ De bestaande brug maakt plaats voor een moderne stalen variant, die in één keer de A7 overspant. Hij komt aan de ander kant van de toren, richting Friesland. Hij wordt ook op iets grotere afstand van de toren geplaatst. Wie vanaf Noord-Holland aan komt rijden, ziet straks direct de strakke verticale lijn van de monumentale toren. Zonder dat de brug het zicht belemmert. ‘Bovendien werpt de huidige brug bij ondergaande zon een schaduw over het monument. Door de loopbrug te verplaatsen, schittert het monument straks in de avondzon.’

Spectaculaire sloop

In de nacht van 23 op 24 november was de A7 over de Afsluitdijk afgesloten in verband met geplande werkzaamheden aan het Lorentzcomplex bij Kornwerderzand. Levvel benutte dit moment om de loopbrug te verwijderen. ‘De brug is opgebouwd uit betonnen liggers en kolommen van bewapend beton’, legt Neppelenbroek uit. ‘We hebben de liggers van de brug losgezaagd en de gigantische betonnen elementen uitgehesen met een hijskraan. Ook het steunpunt is afgevoerd. De resterende onderdelen van de brug verwijderen we begin 2022.’ Rijkswaterstaat en Levvel legden de grote uithijsactie vast op camera. Neppelenbroek: ‘Het slopen van een brug is toch aardig spectaculair vind ik. Zo’n moment willen we graag delen.’

Timelapse van het verwijderen van de loopbrug in de nacht van 23 op 24 november jl.

Bereikbaarheid Vlietermonument

Het is nu niet meer mogelijk om van de Waddenzeezijde naar de IJsselmeerzijde of vice versa over te steken. De verzorgingsplaats aan de IJsselmeerzijde is alleen bereikbaar vanuit Den Oever. Zodra de werkzaamheden aan het monument starten, wordt de verzorgingsplaats helemaal afgesloten voor weggebruikers. Neppelenbroek: ‘Gelukkig zijn er goede alternatieven om ook tijdens deze periode te genieten van het uitzicht op het IJsselmeer en de Waddenzee. Onder andere vanaf het uitkijkpunt bij Breezanddijk, het Waddenbelevingspunt bij Den Oever en vanaf het dak van het Afsluitdijk Wadden Center. En we zijn bezig met een extra uitkijkpunt in de buurt van Den Oever, om de werkzaamheden aan de spuimiddelen aan de Waddenzeezijde te kunnen aanschouwen.’

Verdere werkzaamheden rond het monument

Naast de bouw van de nieuwe brug neemt Levvel ook de buitenruimte rondom het Vlietermonument onder handen. ‘Er komt een lift bij de brug en ook het monument zelf wordt rolstoeltoegankelijk. De plek waar de Afsluitdijk gedicht werd, krijgt een nieuwe markering. Aan de IJsselmeer- én aan de Waddenzeezijde komt meer ruimte om van het uitzicht te genieten. Aan de kant van de Waddenzee gaan straks twee trappen naar een nieuw uitzichtbalkon halverwege het dijktalud. Daarnaast komen de fietspaden over de Afsluitdijk op dit punt samen. Zo maken we ruimte om de Waddenzee te beleven op een manier die eerder nog niet mogelijk was.’

De andere kant op kijken

Neppelenbroek kijkt al uit naar 2024: ‘Ik zie mezelf al helemaal zitten op het terras met een kop koffie. En terwijl iedereen geniet van het uitzicht over het IJsselmeer, kijk ik de andere kant op. Naar de loopbrug en het gerenoveerde Vlietermonument. Het is bijzonder om een bijdrage te mogen leveren aan deze historische plek.’

Nieuwsarchief