Verbeteren wegdek A7

Rijksweg A7 loopt over de Afsluitdijk en is een belangrijke verbinding tussen de provincies Noord-Holland en Friesland. Dagelijks maken duizenden mensen gebruik van de snelweg. Nu we de Afsluitdijk gaan versterken en verhogen, vernieuwen we ook meteen de snelweg. Er komen bredere vluchtstroken, een nieuw wegprofiel en de snelweg krijgt nieuw asfalt.

Hoe

De middenberm, die regenwater opvangt en afvoert, verdwijnt. In plaats daarvan krijgt de dijk één dakprofiel van rijbanen. Overtollig regenwater wordt straks via een waterafvoersysteem langs het fietspad afgevoerd naar het IJsselmeer.
De ruimte van de middenberm gebruiken we om de vluchtstroken breder te maken. Er komt ook nieuw asfalt: Laag Energie Asfalt Beton (LEAB). Dit type asfalt wordt geproduceerd op een temperatuur, die maar liefst 30 procent lager ligt dan traditioneel geproduceerd asfalt. Dit levert energiebesparing en CO2-reductie op. Nu de middenberm verdwijnt, raast het verkeer straks in hoge snelheden dicht langs elkaar. Om het verkeer veilig van elkaar te scheiden, is speciaal voor de Afsluitdijk een nieuw type geleiderail ontwikkeld. Het ontwerp is getest via diverse simulaties en live crashtesten met verschillende voertuigen.

Nu de middenberm verdwijnt, raast het verkeer straks in hoge snelheden dicht langs elkaar. Om het verkeer veilig van elkaar te scheiden, is speciaal voor de Afsluitdijk een nieuw type geleiderail ontwikkeld. Het ontwerp is getest via diverse simulaties en live crashtesten met verschillende voertuigen.

vangrail

Wanneer

De werkzaamheden aan het wegdek starten medio 2020 en duren tot 2021. Voor alle werkzaamheden op en rondom de Afsluitdijk verwijzen we je naar de homepagina.