Waarom
De draaibruggen bij Kornwerderzand (Lorentz) en Den Oever (Stevin) zijn aan vervanging toe. Het is nog niet precies bekend wanneer de vervanging van start gaat. Om tot die tijd de draaibruggen goed te laten werken en storingen zoveel mogelijk te voorkomen, pleegt Rijkswaterstaat groot onderhoud aan de bruggen.
De Afsluitdijk is in 1932 gebouwd met twee draaibruggen in de A7 bij Kornwerderzand. Er is destijds bewust voor draaibruggen gekozen om de te verwachten vijand goed te kunnen beschieten vanuit de kazematten. Ook zijn er twee draaibruggen in de A7 bij Den Oever. De staalconstructies en bewegingswerken zijn in de jaren 70 van de vorige eeuw al een keer vervangen.
Deze bruggen zijn nu aan vervanging toe, omdat ze (deels) het einde van hun levensduur naderen. De staalconstructies hebben last van metaalvermoeiing. Ook het bewegingswerk om de bruggen te laten draaien is vermoeid en overbelast. Dat maakt de bruggen minder betrouwbaar en zorgt voor een toenemend aantal storingen, met files tot gevolg.
Er zijn ontwikkelingen waardoor Rijk en regio in gesprek zijn over de voortgang van het vervangen van de bruggen in Kornwerderzand. Het is nog niet bekend wanneer de werkzaamheden starten. In Den Oever gaat Rijkswaterstaat op termijn de bruggen deels vervangen.
Hoe
Het groot onderhoud bestaat uit de volgende onderdelen:
- We vervangen de remmen en stootbuffers. Het sluiten van de brug luistert nauw: de brug moet precies goed liggen bij het openen en sluiten. Als de brug niet goed ligt, ontstaat een storing. De nieuwe remmen zorgen ervoor dat de brug bij het openen goed op zijn plek landt. Bij het sluiten vangen de nieuwe stootbuffers de brug juist weer op. Hierdoor staat de brug in de juiste stand wat storingen voorkomt.
- We reviseren de loopwielen onder de brug, waardoor de brug soepeler loopt.
- We passen de frequentieregelaar aan. De frequentieregelaar regelt de snelheid van de motor die ervoor zorgt dat de brug draait. De brug draait nu met een sprong van langzaam naar snel. Dit zorgt ervoor dat de aandrijving zwaarder wordt belast dan nodig. Daarom willen we graag dat de snelheid geleidelijk wordt op- en afgebouwd. Daarnaast zorgen we ervoor dat de frequentieregelaar spanning houdt op de motor bij het sluiten. Daardoor wordt de brug tegen de stootbuffer in de juiste stand geduwd terwijl het opzetwerk (de vergrendeling) dichtgaat. Dit zorgt ervoor dat de brug altijd op de precies dezelfde wijze sluit met minder storingen tot gevolg. Nadat de brug gesloten is, schakelt de motor af.
We verwachten dat het normale onderhoud, extra monitoring en bovengenoemde aanvullende werkzaamheden leiden tot minder onverwachte storingen.
Wanneer
De werkzaamheden voor het langdurig onderhoud aan de bruggen vinden plaats van 4 november tot en met 15 december 2024.
Voor het wegverkeer is altijd één baan in beide richtingen beschikbaar. De scheepvaart ondervindt in bovengenoemde periode hinder. Kijk voor de actuele situatie op deafsluitdijk/hinder.