Nieuwe spuisluizen krijgen zestien kolossale spuischuiven
De nieuwe spuisluizen in de Afsluitdijk krijgen in september spuischuiven van bijna negen meter hoog en meer dan 12 meter breed. En deze grote stalen constructies zijn ook nog eens ruim een meter dik en wegen zo’n 45 ton! En dat is nodig, want ze moeten bestand zijn tegen enorme waterkrachten, ook tijdens een superstorm.
Nieuwe spuisluizen
Om meer water uit het IJsselmeer te kunnen afvoeren, krijgt de Afsluitdijk nieuwe spuisluizen en een gemaal. Niek Tromp, adviseur bij Rijkswaterstaat, over de status van de bouw van de spuisluizen: “De bouw ligt op schema. Het project is nu beland bij het inhijsen van de spuischuiven. Deze schuiven zijn voor de spuisluizen, wat de pompen zijn voor het gemaal in Den Oever. Ze vormen het hart van het bouwwerk. En het inhijsen is een grote mijlpaal voor dit project.”
Wat zijn spuischuiven?
De spuischuiven zijn enorme grote stalen platen, van meer dan 12 meter breed en bijna negen meter hoog, die straks het water in het IJsselmeer en de Waddenzee scheiden. Ze hebben twee belangrijke functies: waterafvoeren en waterkeren. Victor Arnolds, projectorganisator bij bouwconsortium Levvel (BAM, van Oord, Rebel en Invesis): “We kunnen de schuiven ophalen, zodat water uit het IJsselmeer naar de Waddenzee kan stromen. Zo kunnen we het teveel aan water van het IJsselmeer afvoeren. Als ze dicht staan, zijn ze onderdeel van de primaire waterkering die ons beschermt tegen water uit de Waddenzee. Deze zware schuiven zijn bestand tegen extreem zware stormen.”
Spuischuif | |
Hoogte | 8,7 m |
Breedte | 12,3 m |
Dikte | 1,2 m |
Gewicht | 45 ton |
Lieren bewegen de spuischuiven
Arnolds vertelt meer over het inhijsen van de schuiven: “De spuisluizen hebben twee spuigroepen, met elk vier spuikokers. In elke koker komen twee spuischuiven te hangen. Zo hebben we als één schuif niet meer werkt, of onderhoud gepleegd moet worden, altijd nog een schuif in functie. In totaal moeten we dus 16 schuiven plaatsen. Daarna installeren we de liercassettes (liercassette is de lier plus motor) aan de zijkanten van de schuiven. Die zorgen ervoor dat ze kunnen bewegen.” Het inhijsen gebeurt niet vanaf het land, in verband met de beperkte ruimte.”
Beperkte hinder
“We plaatsen twee schuiven per dag. Dit doen we vanaf het water met een grote drijvende bok. De reikwijdte van deze bok is indrukwekkend, hij moet 45 meter reiken. Een behoorlijke afstand. Omdat de schuiven iets hoger zijn dan een gemiddeld huis en de spuisluizen naast de A7 liggen, hebben we twee korte verkeersstops per dag. Zo kan de snelweg op een veilige manier open blijven voor verkeer.” vervolgt Arnolds.
Hopen op weinig wind
Tromp ziet de operatie met vertrouwen tegemoet: “We worden goed meegenomen door Levvel in alle plannen, de communicatie springt er positief bovenuit. Ze hebben veel werk verzet voor de maatvoering en er is veel zorg besteed aan de verschillende onderdelen en de planning. Wat enigszins spannend is, is dat het stormseizoen 1 oktober begint. Omdat de schuiven een groot oppervlak hebben, is de schuif gevoeliger voor wind. Dus we hopen op goed weer tijdens het hijsen.”
Waarom spuisluizen?
Om het waterpeil in het IJsselmeer te kunnen beheersen, zijn bij de bouw van de Afsluitdijk ruim negentig jaar geleden spuisluizen in de Afsluitdijk gebouwd. Via deze sluizen kunnen we water afvoeren door natuurlijk verval (dit heet spuien). Deze sluizen kunnen we alleen gebruiken als het water in het IJsselmeer hoger staat dan in de Waddenzee. Door de stijging van de zeespiegel kunnen we minder spuien. Daarnaast neemt de aanvoer van water uit rivieren en omliggende gebieden naar het IJsselmeer toe. We moeten dus meer water kunnen afvoeren dan de huidige spuisluizen aankunnen. Om deze reden worden er nieuwe spuisluizen gebouwd in de Afsluitdijk en een gemaal bij Den Oever. Dit gemaal heeft zes enorme pompen die ook water kunnen afvoeren als spuien niet mogelijk is, zoals bij hoogwater of storm. Naar verwachting zijn de nieuwe spuisluizen en het gemaal bij Den Oever eind 2026 klaar. Zo beschermen we Nederland ook in de toekomst tegen het water.
Volg plaatsen spuischuiven
Wil je het plaatsen van de spuischuiven live volgen? Op deze blogpagina delen we de komende weken de webcam, updates en interessante feitjes.