Blog: plaatsing schuiven nieuwe spuisluizen Afsluitdijk

De komende weken krijgen de nieuwe spuisluizen 16 kolossale schuiven van ruim 12 meter breed en bijna 9 meter hoog. Dat is iets hoger dan een gemiddeld huis! Elke schuif weegt maar liefst 45 ton. Deze hijsoperatie kun je volgen via deze blogpagina, met een webcam, korte updates en opzienbarende feitjes en cijfers.

Ga snel naar

Webcam
Laatste updates plaatsing spuischuiven
Animatie plaatsing spuischuiven
Feitjes en cijfers
Artikel over inhijsen nieuwe spuischuiven
Waterafvoer vergroten IJsselmeer

Webcam

Kijk je mee hoe de kolossale schuiven op hun plek worden gehesen?

Laatste updates plaatsing schuiven

27 september

Alle zestien spuischuiven zitten er in! Woensdag is de laatste geplaatst. De hijsoperatie ging heel erg vlot. Het weer zat mee en alles is volgens plan verlopen. Bekijk deze video voor een kort overzicht van de inhijsoperatie vanuit de lucht.

23 september

Het inhijsen van de spuischuiven verloopt hartstikke voorspoedig! Vorige week is de eerste spuigroep voorzien van de 8 spuischuiven. Deze week worden de andere 8 geplaatst. Wil je zien hoe dit werkt? Morgen, dinsdag 24 september, is onze live reporter, Kristel, erbij om dit bijzondere inhijsspektakel te verslaan. Volg de unieke beelden en updates via Instagram en Facebook stories.

een vrachtschip met grote zwarte metalen platen en erachter steekt een gele kraan boven de vracht uit. op de achtergrond water.
een vrachtschip met grote zwarte metalen platen en erachter steekt een gele kraan boven de vracht uit. op de achtergrond water.

18 september

De eerste twee spuischuiven zijn dinsdag met succes geplaatst door de drijvende bok (Hebo lift 7)! Deze schuiven hebben twee belangrijke functies: opgehaald helpen ze een teveel aan water af te voeren. Gesloten scheiden ze het water van het IJsselmeer en de Waddenzee en beschermen ze ons land tegen hoogwater.

Links een gele hijskraan met rechts een grote stalen constructie die door de hijskraan op de bouwplaats wordt gehesen.
een bouwplaats met rechts een grote stalen constructie die door een hijskraan wordt geplaatst.
Links een gele hijskraan met rechts een grote stalen constructie die door de hijskraan op de bouwplaats wordt gehesen.
een bouwplaats met rechts een grote stalen constructie die door een hijskraan wordt geplaatst.

16 september

De nieuwe spuischuiven zijn vanuit Sumar via Friese binnenwateren en de Waddenzee naar Den Oever vervoerd. Ze liggen nu klaar bij de spuisluizen om geplaatst te worden met een drijvende bok. De spuischuiven hebben grootse afmetingen. Zo’n 12 bij 9 meter, ruim een meter dik en 45 ton zwaar! Deze zware schuiven scheiden straks het water in het IJsselmeer en de Waddenzee.

Links een grote gele kraan op een schip in het water en rechts ernaast een schip met zwarte stalen constructie erop.
Links een gele kraan op een schip, aan de horizon een transportschip met een stapel stalen constructies. Water op de voorgrond en een wolkerige lucht boven de horizon.
Links een grote gele kraan op een schip in het water en rechts ernaast een schip met zwarte stalen constructie erop.
Links een gele kraan op een schip, aan de horizon een transportschip met een stapel stalen constructies. Water op de voorgrond en een wolkerige lucht boven de horizon.

Feiten en cijfers

  • Spuien is water afvoeren met gebruik van natuurlijk verval (door gebruik te maken van eb). Water uit het IJsselmeer spuien in de Waddenzee, kan twee keer per dag, met eb. Dit doen we vooral in de winter.
  • De nieuwe spuisluizen komen tussen de bestaande monumentale spuisluizen bij Den Oever en zijn niet zichtbaar boven het maaiveld. Zo behouden we de kenmerkende uitstraling van het monumentale sluizencomplex.
  • De spuischuiven hebben twee belangrijke functies; waterafvoeren en waterkeren:
    • Als ze opgehaald worden, kunnen we door natuurlijk verval het teveel aan water uit het IJsselmeer afvoeren (ook wel spuien genoemd).
    • Als ze dicht staan, zijn ze onderdeel van de primaire waterkering die ons beschermt tegen water uit de Waddenzee. Ze zijn zelfs bestand tegen een superstorm die eens in de 10.000 jaar kan voorkomen.
  • De nieuwe spuisluizen hebben twee spuigroepen met elk vier spuikokers.
  • Elke koker krijgt twee schuiven.
  • Het inhangen van de kolossale schuiven is alleen mogelijk als het niet te hard waait.
  • Met de nieuwe sluizen krijgen we bijna 45% extra spuicapaciteit.
  • Elke schuif is:
    o 8,7 m hoog
    o 12,3 m breed
    o 1,2 m dik
    o 45 ton zwaar
  • Naar verwachting zijn de nieuwe spuisluizen en het gemaal bij Den Oever eind 2026 gereed.
  • Bouwconsortium Levvel bouwt de nieuwe spuisluizen en het gemaal in opdracht van Rijkswaterstaat.

Animatie bouw spuisluizen

Benieuwd hoe de bouw van de nieuwe spuisluizen in zijn werk gaat? Bekijk deze animatie. Het inhijsen van de spuischuiven is te zien bij minuut 1.13 bij ‘hoogwaterkering plaatsen’.

Waterafvoer vergroten met nieuwe spuisluizen en gemaal

Om het waterpeil in het IJsselmeer te kunnen beheersen, zijn bij de bouw van de Afsluitdijk ruim negentig jaar geleden spuisluizen in de Afsluitdijk gebouwd. Via deze sluizen kunnen we water afvoeren door natuurlijk verval (dit heet spuien). Deze sluizen kunnen we alleen gebruiken als het water in het IJsselmeer hoger is dan in de Waddenzee. Door de stijging van de zeespiegel kunnen we minder spuien. Daarnaast neemt de aanvoer van water uit rivieren en omliggende gebieden naar het IJsselmeer toe. We moeten dus meer water kunnen afvoeren dan de huidige spuisluizen aankunnen. Om deze reden worden er nieuwe spuisluizen gebouwd in de Afsluitdijk en een gemaal bij Den Oever. Dit gemaal heeft zes enorme pompen die ook water kunnen afvoeren als spuien niet mogelijk is, zoals bij hoogwater of storm. Naar verwachting zijn de nieuwe spuisluizen en het gemaal eind 2026 gereed. Zo beschermen we Nederland ook in de toekomst tegen het water.

Meer lezen

Lees meer achtergrondinformatie over het inhijsen van de spuischuiven en over het vergroten van de waterafvoer van het IJsselmeer

Nieuwsarchief