Eerste tests keersluis Kornwerderzand geslaagd

Het inhijsen van de gigantische roldeur was een belangrijke mijlpaal in de bouw van de keersluis Kornwerderzand. Inmiddels is er veel werk verzet om de deur verder af te bouwen en zijn de eerste tests geslaagd. ‘We maken de deur steeds slimmer.’

Spannend én leuk

Het was een spannend moment voor projectleider Sander Ammerlaan van bouwconsortium Levvel: de eerste test van de nieuwe keersluis bij Kornwerderzand. ‘Moet je je voorstellen: je sluit een stalen deur van liefst 56 meter en je hebt slechts 2,5 centimeter speling tot het beton van de nis waar hij in rolt. Natuurlijk is alles van tevoren uitgemeten, maar pas als je het probeert, weet je zeker dat het klopt. Dus terwijl de meeste mensen naar het bewegend staal keken, lette ik vooral op het beton. Gelukkig paste alles precies. Dat maakt het ook weer leuk. Het is net groot speelgoed waar je jaren aan hebt gebouwd. Dan ben je heel blij dat het werkt!’

Alles komt samen

‘Het mooie is dat alles in het testen samenkomt’, vindt Kimon Panagiotopoulos, projectleider bij Rijkswaterstaat. ‘Onderdelen als de aandrijving, de energievoorziening, het netwerk, en de bediening en besturing zijn eerder in de fabriek al getest, deels los en deels samen. Nu testen we op locatie hoe alles in de praktijk samenwerkt: alle installaties, staal en beton.’ Ammerlaan: ‘Bij de eerste test liepen hier denk ik wel 30 mensen te kijken en te luisteren – van Levvel en Rijkswaterstaat, maar ook van onderaannemers en leveranciers. Voor elk onderdeel was wel een specialist beschikbaar. Die weet of een piepje erbij hoort of dat er echt iets aan de hand is.’

Timelapse eerste keer testen van keersluis Kornwerderzand. De bijna 1 miljoen kilo wegende deur rolde probleemloos door de kas.

Gericht op bediening en onderhoud

‘De basis voor het testen zijn de eisen van Rijkswaterstaat en het ontwerp dat Levvel daarmee heeft gemaakt’, legt Panagiotopoulos uit. ‘Levvel gaat stap voor stap na of alles werkt zoals het bedoeld is en rapporteert daarover aan ons. Tot nu toe verloopt dat heel soepel.’ Ammerlaan: ‘Uiteindelijk is de keersluis een hele grote machine die gekeurd moet worden. Daarvoor testen we hem volledig en in de praktijk blijken dan vaak kleine aanpassingen nodig. We schrijven er ook bedieningsvoorschriften bij. Daarbij richten we ons in eerste instantie op onze onderhoudscollega’s bij Levvel, want de komende 25 jaar zijn wij ook verantwoordelijk voor onderhoud.’

Steeds slimmer

Stap voor stap testen betekent in het begin op de sluis rondlopen met een soort grote tablet en onderdelen daarmee stuk voor stuk aanzetten. ‘We maken de deur steeds slimmer’, vertelt Ammerlaan. ‘Nu stopt de motor bijvoorbeeld nog niet automatisch als de deur helemaal dicht is. We kijken eerst handmatig hoeveel tijd voor alle tussenstappen nodig is en stellen dat in met de software. Pas als dat allemaal goed werkt, gaan we de bediening testen vanuit het bediengebouw een eindje verderop. Uiteindelijk kunnen we alles op afstand met één druk op de knop in werking zetten.’

Zo min mogelijk last voor gebruikers

Tot nu toe gebeurt het testen in de nacht en bij laagwater. ‘Dan hebben gebruikers het minste last van de werkzaamheden’, verduidelijkt Panagiotopoulos. ‘Binnenvaartschippers willen met hun diepgeladen schepen juist bij hoogwater door de sluis. En voor de pleziervaart stoppen we in het zomerseizoen vier weken helemaal met testen. Verder hebben we vooraf tot eind 2023 aangegeven wanneer de tests plaatsvinden, zodat de scheepvaart weet waar ze aan toe zijn. In principe gaat het steeds om twee of drie nachten achter elkaar en dat ongeveer elke twee weken. Uiteindelijk moet dat ook wel bij hoogwater gebeuren. Het is immers een keersluis, bedoeld om te beschermen tegen overstroming bij hoogwater.’
Als alle tests goed blijven gaan, is de keersluis eind 2023 gereed. Begin 2024 wordt de keersluis in gebruik genomen.

Nieuwsarchief