Waarom ligt er ander asfalt op de Afsluitdijk?

Vraag van de maand – januari

Rijd jij wel eens over de Afsluitdijk bij regen? Dan is je misschien wel eens opgevallen dat het asfalt hier zich anders ‘gedraagt’ dan ZOAB (zeer open asfaltbeton), dat op veel andere snelwegen ligt. Bij nat weer blijft het water langer op de weg liggen, wat automobilisten soms als onprettig of gevaarlijk ervaren. Toch is het asfalt de meest veilige keuze voor de Afsluitdijk. We leggen kort uit waarom dat zo is.

Op de Afsluitdijk is tussen 2020 en 2022 het wegdek vernieuwd. Hierbij hebben we een nieuwe laag asfalt aangebracht; Laag Energie Asfalt Beton (LEAB). LEAB is een type van DAB, dicht asfaltbeton.

Beste optie voor deze locatie

Frank Bouman, Adviseur Verharding bij Rijkswaterstaat, legt uit waarom er voor dit type asfalt gekozen is. “De eerste en belangrijkste reden is het strooien op de snelwegen in de wintermaanden. Op de Afsluitdijk is er te weinig verkeer om het zout goed in het asfalt te rijden, zoals bij ZOAB. Dan kan het glad worden en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Dat risico is groter dan de risico’s van het water dat nu op de weg blijft liggen. Daarnaast past ZOAB niet goed in een zoute omgeving zoals de Afsluitdijk, omdat het minder goed bestand is tegen al het zeewater dat vanuit de Waddenzee op de weg belandt. Het gaat dan eerder stuk. En tenslotte is LEAB duurzamer, omdat het wordt geproduceerd op een temperatuur die maar liefst 30 procent lager ligt dan traditioneel geproduceerd asfalt. Dit levert energiebesparing en CO2-reductie op en past bij onze ambitie om duurzaam te werken. Alles bij elkaar is dit de veiligste en beste optie voor de Afsluitdijk.

Ervaringen weggebruikers

Uit de vragen die binnenkomen bij het Loket Afsluitdijk blijkt dat weggebruikers het natte wegdek wel als gevaarlijk ervaren. Hoe komt dat? Bouman: “Wat we zien is dat er de laatste jaren vaker heftigere weersomstandigheden zijn. Het komt dus vaker voor dat mensen in natte omstandigheden rijden. Daarbij is iedereen het asfalt gewend waarbij het water door het asfalt weg loopt. Dat is prettig, omdat je beter zicht hebt en geen last van opspattend water krijgt. Als er wel water op de weg ligt en je zicht belemmerd wordt, lijkt dit gevaarlijker. Dat is het niet. Sterker nog, als er water op de weg ligt, gaan mensen hun rijgedrag eerder aanpassen en voorzichtiger rijden. Dat maakt het veiliger. Op open asfalt, rijdt iedereen net zo hard door, omdat het veilig lijkt. Maar het wegdek is wel nat en daar zou je je rijgedrag eigenlijk op moeten aanpassen. En ter geruststelling: er moet (heel) veel neerslag vallen, wil er aquaplaning of ‘watergladheid’ ontstaan (door water op de weg verliest je auto even de grip met het wegdek). Dat gebeurt bij rijsporen van meer dan 17 mm diep waar water in blijft staan. Daar checken we elk jaar alle wegen op en waar de 17 mm overschreden wordt, herstellen we de weg.”

Wat moet je doen bij nat weer?

Kortom, het asfalt op de Afsluitdijk is de meest veilige optie voor deze locatie. Rijd je op de Afsluitdijk met natte omstandigheden? Pas je snelheid aan en houd voldoende afstand. Mocht je nog vragen over dit onderwerp of heb je een andere vraag, laat het weten via loket@deafsluitdijk.nl of bel naar 0800-6040

Nieuwsarchief