Transport megapompen uit Spanje voor gemaal in Den Oever
De zes megapompen voor het nieuwe gemaal in Den Oever stonden begin april klaar voor de reis naar Nederland. Het gemaal kan in de toekomst zelfs bij extreme weersomstandigheden voldoende water de Waddenzee in pompen. De onderdelen van de pompen zijn in elkaar gezet in Spanje en netjes ingepakt om op een boot ingehesen te worden. Victor Arnolds, projectorganisator bij bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord,Rebel en Invesis), vertelt meer over dit bijzondere transport.
Arnolds: “Zo’n transport heeft best nog wat voeten in aarde. De pompen zijn uniek en van onschatbare waarde voor ons project. Om ervoor te zorgen dat de pompen compleet en zonder schade aankomen in Den Oever, werken we met duidelijke afspraken met Flowserve, de fabrikant van de pompen.”
Transportplan
Flowserve is verantwoordelijk voor het transport van Spanje naar Nederland. De pompen reizen eerst vanuit Spanje over zee naar Rotterdam en gaan vanuit daar over de rivier door naar Robbenplaat op de Afsluitdijk. Voordat het transport van de megapompen kan plaatsvinden, stelt Flowserve een transportplan op. “Daarin staan allerlei berekeningen en hoe ze de goederen gaan laden en vastmaken op het schip. Voor een zeetransport heet het vastmaken van de lading zeevasting. Dit zorgt ervoor dat de pompen op hun plaats blijven en niet door een ruwe zee loskomen of gaan verschuiven. De grootte, vorm en gewicht van de lading bepalen hoe en op welke punten de lading moet worden vastgezet.”, legt Arnolds ui
Pompen klaar voor transport
Voordat de pompen überhaupt mee kunnen met het schip, wordt de pomp eerst samengesteld in een frame, dat ook dient als hijs- en transportframe. Arnolds: “We moeten de pompen staand in elkaar zetten, maar liggend vervoeren. Om het frame komt nog een witte folie om alles te sealen. Twee hijskranen kantelen het frame en zetten de pompen dan in een liggende stand op de kade. Vervolgens kunnen de kranen de pompen op het schip plaatsen en vastmaken.“
Marine Warranty Surveyor
Alle stappen van het transport verlopen volgens strikte regels en richtlijnen. De focus ligt op een schadeloos en veilig transport. Hoewel Flowserve verantwoordelijk is en het transportplan, import en verzekeringen regelt, is Levvel nauw betrokken. “Wij doen een aantal inspecties. Eerst voordat de pompen worden ingeladen. Bij aankomst inspecteren we de pompen en in welke staat ze worden opgeleverd. Daarna doen we een laadinspectie, zowel in Spanje als bij het overzetten van de lading in Rotterdam. Voor deze inspecties hebben we een Marine Warranty Surveyor, een expert op het gebied van vervoer over water, die kijkt of de lading wel exact wordt ingeladen en vastgemaakt zoals beschreven in het transportplan. Dit luistert heel nauw, daar is de surveyor dan ook erg strikt in. Deze inspecties zijn best spannend, want pas als alles is goedgekeurd mag het schip afvaren.”, zegt Arnolds
“Echt een unieke ervaring, dit is niet iets wat je elke dag doet. We kijken continu of we de juiste stappen zetten.”
Eigenaar van de pompen
Wanneer Levvel het eigenaarschap overneemt van Flowserve? “Dat gebeurt bij Robbenplaat. Natuurlijk doen we eerst nog een controle van de lading. Is alles compleet en onbeschadigd? Dan leggen we alles vast in een schriftelijke verslag en zogeheten proces-verbaal van overname en is de lading van ons. Zodra we de pompen beetpakken en ook maar een millimeter in beweging brengen, zijn wij verantwoordelijk. Dat is een bijzonder moment.” antwoordt Arnolds. “En dit alles maakt het project ook zo leuk. Het is echt uniek wat we doen. Je doet dit niet elke dag, we moeten continu scherp blijven en kijken of we de juiste stappen zetten.
Vervolg na transport megapompen
Levvel legt de pompen vanaf het schip op de wal bij Robbenplaat en zorgt vanaf daar voor vervoer naar de pompgroepen in Den Oever en het inhijsen van de pompen in het gemaal. Wil je weten hoe dit allemaal verloopt? Bekijk de laatste stand van zaken.