Proefsluiting keersluizen Den Oever en Kornwerderzand geslaagd
De Afsluitdijk heeft twee nieuwe keersluizen; in Den Oever en in Kornwerderzand. Beide keersluizen zijn geslaagd voor een proefsluiting. Wat houdt een proefsluiting in en waar letten we dan op? Julian Fijma, beheerder bruggen en sluizen (Afsluitdijk) bij Rijkswaterstaat, legt uit hoe het in zijn werk gaat.
De keersluizen zijn gebouwd om het achterland ook in de toekomst te beschermen tegen extreem hoog water. De verwachting is dat deze ongeveer drie keer per jaar dicht gaan en dat dit in de loop van de tijd met de stijgende zeespiegel vaker nodig is. In augustus vond in Den Oever een proefsluiting plaats en in september in Kornwerderzand. Fijma legt uit wat proefsluitingen zijn en waarom ze nodig zijn: “Heel simpel gezegd komt het neer op ‘deurtje open, deurtje dicht’. Je test of de keersluis naar behoren werkt, maar ook of de sluisbedienaars het systeem kennen en of de onderhoudsmonteurs de sluitingsprotocollen kennen. Verder is het voor de techniek goed om de keersluis af en toe in beweging te houden.”
Bedieningsvormen
Tijdens de proefsluiting worden verschillende bedieningsvormen getoetst. Fijma: ”De keersluis heeft drie bedieningsvormen; reguliere bediening, onderhoudsbediening en noodbediening. Regulier is de bediening die normaal gesproken wordt gebruikt. De bedienaar drukt op de knop zodat de keersluis dicht- of opengaat. Onderhoudsbediening is voor het geval de reguliere bediening niet werkt, bijvoorbeeld door een storing of een fout in het systeem. De onderhoudsbediening moet de reguliere bediening dan overnemen. De noodbediening is voor noodgevallen als beide andere bedieningsvormen niet werken, bijvoorbeeld omdat de stroom is uitgevallen. De keersluis wordt dan dichtgetrokken met lieren.”
Twee bedieningsvormen getest
Tijdens de proefsluiting zijn twee bedieningsvormen getest; de reguliere en onderhoudsbediening. De noodbediening wordt in een volgende test meegenomen. Rijkswaterstaat deed de proefsluitingen samen met bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord, Rebel en Invesis), die verantwoordelijk is voor de onderhoudsbediening en noodbediening. Fijma vertelt waar allemaal op gelet is: “We begonnen met de reguliere bediening. Eerst keken we of het inloggen in het systeem lukt, zodat de bedienaar de keersluis kan bedienen. Daarna keken we of de sluis daadwerkelijk sluit en hoe snel hij sluit. Bij de onderhoudsbediening is de bediening wel wat ingewikkelder. We toetsten of de monteurs bekend zijn met het systeem en de protocollen kennen. Bijvoorbeeld, in de onderhoudsbediening blijft de sluisbedienaar de “nautisch waarnemer”. Dat is degene die op de scheepvaart let en bepaalt of de sluis dicht of open kan. De onderhoudsmonteur moet daarom aan de sluisbedienaar vragen of de keersluis dicht of open mag. Taken, rollen en verantwoordelijkheden zijn dus heel belangrijk. Die nemen we ook mee in zo’n test.”
Proefsluiting keersluizen geslaagd
De proefsluitingen hebben niet veel tijd in beslag genomen. De keersluis sluit in zo’n zeven minuten dus ze waren een paar keer zo’n 15 minuten dicht. “De proefsluitingen zijn goed verlopen. De keersluizen werken naar behoren en de test bevestigde dat het belangrijk is om het periodiek te herhalen. De keersluizen zijn nieuw en sommige sluisbedienaren hebben ze nog nooit bediend. Dus het is goed om hen en nieuwe medewerkers bij een proefsluiting te betrekken. Het is ontzettend leerzaam voor hen om naast het theoretische verhaal te zien hoe het in praktijk werkt. Dat is de meerwaarde van de test.” besluit Fijma.
Wil je meer weten over de keersluizen van de Afsluitdijk? Lees meer over hoe beide keersluizen van elkaar verschillen.