Mijlpaal: Hele contour Vismigratierivier gereed

Het werk aan de buitenste dam in het IJsselmeer zit erop. Daarmee is de héle contour van de Vismigratierivier nu gereed. Een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van dit unieke natuurherstelproject, dat miljoenen trekvissen vrije doorgang geeft tussen de Waddenzee en het IJsselmeer. Met de nieuwste dam rondt aannemer Van Oord zijn laatste werkzaamheden aan het project af. Van Oord is sinds de start van de bouw van de Vismigratierivier in 2020 betrokken bij meerdere gebieden.

Bescherming en verbinding

De nieuwste dam in het IJsselmeer omringt de toekomstige rivier en beschermt deze tegen wind, golven en stroming. Eerder bouwde Van Oord de riviermonding aan de Waddenzeezijde – de plek waar vissen de rivier inzwemmen – een natuureiland en de westelijke flank in het IJsselmeer. Daarnaast droeg Van Oord, als onderdeel van bouwcombinatie Levvel (bestaande uit BAM Infra, Van Oord, Rebel en Invesis), in opdracht van Rijkswaterstaat bij aan de versterking van de Afsluitdijk. Binnen dat project bouwde Levvel de doorgang in de Afsluitdijk. Deze passage vormt de verbinding voor vissen tussen de Waddenzee en de rivier in het IJsselmeer.

Luchtfoto zicht op de Afsluitdijk met de doorgang door de dijk. Erboven en onder zijn dammen in het water te zien.
Contouren van de Vismigratierivier zijn af.

Ronald de Geus, Director Dredging & Infra bij Van Oord, is trots op Van Oords bijdrage aan de Vismigratierivier: “Dit is een belangrijke mijlpaal voor ons. In nauwe samenwerking met provincie Fryslân en vele andere betrokken partijen hebben we jarenlang gewerkt aan een duurzame realisatie van de Vismigratierivier. Dit project laat zien hoe innovatieve waterbouw en ecologisch herstel elkaar kunnen versterken, en zet Nederland echt op de kaart. We zijn trots op de gezamenlijke inzet en op onze bijdrage aan dit bijzondere initiatief.” Matthijs de Vries, gedeputeerde bij Provincie Fryslân, vult aan: “Provincie en Van Oord werkten de afgelopen jaren intensief samen binnen het bouwteam, van ontwerp tot uitvoering, met deze contour als prachtig resultaat.”

Circulair samenwerken

Bij de aanleg maakte provincie Fryslân zoveel mogelijk gebruik van grondstoffen uit de directe omgeving. Met snijkopzuiger Biesbosch, een speciaal baggerschip van Van Oord, is 400.000 kubieke meter zand gewonnen uit de bodem van het IJsselmeer. Hierdoor hoefden er geen grondstoffen te worden aangevoerd. Dit voorkwam circa 400 scheepvaartbewegingen of 18.500 vrachtwagenritten. Ook is 20.000 ton breuksteen hergebruikt uit de versterking van de Afsluitdijk. Het gebruik van gebiedseigen materialen draagt bovendien bij aan het succes van de vismigratie: zand en stenen met dezelfde geur en smaak helpt vissen bij hun oriëntatie.

Er volgt nog één grote stap in de bouw van de Vismigratierivier: de aanleg van de slingerende rivier. Hier start aannemer Boskalis Nederland in 2026 mee. Naar verwachting zwemmen de eerste vissen begin 2027 door de Vismigratierivier.

Nieuwsarchief