Gedeeltelijke vaarwegstremming Kornwerderzand

Oostelijke vaarweg brug Kornwerderzand maanden gestremd voor bouw keersluis

Ben je de afgelopen tijd over het water of de weg bij Kornwerderzand geweest, dan is het je vast niet ontgaan dat er hard gewerkt wordt. Bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord, Rebel en Invesis) bouwt in opdracht van Rijkswaterstaat ten noorden van de bruggen van Kornwerderzand een keersluis, die het achterland beschermt bij extreem hoogwater. Vanwege de werkzaamheden is de oostelijke doorvaartopening van deze bruggen van zaterdag 1 oktober 2022 tot uiterlijk maandag 20 maart 2023 afgesloten. De westelijke doorvaartopening is in deze periode beschikbaar voor de scheepvaart. In maart 2023 zijn de Lorentzsluizen enkele dagen volledige gestremd vanwege het inhijsen van de roldeur van de nieuwe keersluis.

Railbalk voor nieuwe keersluis

‘De keersluis is een roldeur die over een railbalk op de bodem van de vaargeul rijdt’, legt Bram Beijer, civiel ingenieur bij Rijkswaterstaat, uit. ‘Vorig jaar hebben we de betonnen railbalk in de westelijke vaargeul aangebracht (lees dit artikel voor meer informatie). Nu is de oostelijke vaargeul aan de beurt.’ Stephan de Vries, hoofduitvoerder bij Levvel, vult aan: ‘We starten met het aanbrengen van de damwanden voor de bouwkuip en het uitgraven van de bouwkuip. Daarna bouwen we de railbalk op. Deze bestaat in totaal uit 6 meter dik beton: 3 meter onderwaterbeton en 3 meter constructiebeton. Dit beton brengen we in meerdere lagen aan. Dat is een precisiewerk. We moeten op de millimeter nauwkeurig aansluiten op de railbalk die we vorig jaar hebben gemaakt, zodat de roldeur soepel over de rail open en dicht kan schuiven.’

Hergebruik bouwmateriaal

‘Onze ervaringen van vorig jaar nemen we nu mee’, gaat De Vries verder. ‘De westelijke railbalk is al aangebracht. Daardoor weten we nu nog beter hoe we deze complexe klus moeten uitvoeren. Ook kunnen we materiaal hergebruiken, zoals het dak dat boven de bouwkuip komt. Dat hebben we nodig om tijdens de wintermaanden voor goede arbeidsomstandigheden te zorgen. We hebben het dak van vorig jaar opgeslagen en gebruiken dat nu opnieuw.’

Volledige stremming bij inhijsen roldeur

Als de railbalk en rail klaar zijn, wordt de roldeur van de nieuwe keersluis ingehesen. ‘Deze deur weegt bijna 1 miljoen kilogram – net zo veel als 1000 personenauto’s – is 57 meter breed en 14 meter hoog’, vertelt Beijer. ‘Het inhijsen gebeurt vanaf het water. Je kunt je voorstellen dat daar een gigantisch schip met kraan voor nodig is. We moeten dan ook de volledige vaarweg voor enkele dagen afsluiten.’ Ook de Lorentzsluizen zijn tijdens deze afsluiting niet beschikbaar. De sluiting staat nu gepland in maart 2023, Het is afhankelijk van weer, en vooral wind, of de plaatsing door kan gaan. De Vries legt uit: ‘Bij windkracht 5 of hoger kunnen we de deur niet inhijsen. Dat wordt nog spannend, want bij Kornwerderzand waait het altijd.’

Hinder van 1 oktober 2022 tot 20 maart 2023

Wat houdt de halve vaarwegstremming in? Van zaterdag 1 oktober tot uiterlijk maandag 20 maart is de oostelijke doorvaartopening onder de bruggen bij Kornwerderzand afgesloten. Alle scheepvaart moet gedurende deze periode door de westelijke doorvaartopening passeren. Dat kan niet in beide richtingen tegelijk. Vaarweggebruikers moeten op elkaar wachten, met langere wachttijden tot gevolg. Ook weggebruikers krijgen te maken met extra vertragingen, omdat de bruggen langer openstaan. Actuele informatie is te vinden in onze hindertabel of via vaarweginformatie.nl

Bekijk een animatie van de bouw van de nieuwe keersluis.
Nieuwsarchief