Waarom
De Afsluitdijk is in 1932 gebouwd. Er is destijds bewust voor draaibruggen gekozen om de te verwachten vijand goed te kunnen beschieten vanuit de kazematten. Toen was er bij Den Oever slechts één draaibrug in de A7. In de jaren zeventig is de oorspronkelijke brug uit 1932 vervangen voor een nieuwe en is er een tweede brug bijgebouwd.
Nu naderen sommige onderdelen het einde van hun levensduur. De staalconstructies hebben last van metaalvermoeiing. Ook het bewegingswerk om de bruggen te laten draaien is vermoeid en overbelast. Dat maakt de bruggen minder betrouwbaar en zorgt voor een toenemend aantal storingen, met files tot gevolg. Daarom vervangt Rijkswaterstaat de verouderde onderdelen van de bruggen om deze werkend en veilig te houden.
De bruggen bij Den Oever zitten in het monitoringsprogramma Rijdek Inspectie Stalen Kunstwerken (RISK). Om de veiligheid te garanderen, houden we de bruggen goed in de gaten. Indien nodig vinden op basis van onze inspecties reparaties plaats. Op de lange termijn zijn alleen reparaties echter niet voldoende. Door de geplande werkzaamheden zijn de bruggen minstens tot 2050 veilig voor weggebruikers.
Hoe
In 1921 werd besloten tot de bouw van de Afsluitdijk. Deze verbinding tussen Friesland en Noord-Holland maakte Vesting Holland, het hart van de Nederlandse landsverdediging, kwetsbaar. Het departement van Oorlog bouwde daarom vestingwerken bij de Afsluitdijk, de kazematten. De keuze voor draaibruggen werd ook gemaakt met oog op verdediging van de dijk. De draaibruggen maakten het mogelijk om de verwachte vijand goed te kunnen beschieten vanuit de kazematten van de Stelling bij Den Oever. Bovendien waren de draaibruggen een lastiger mikpunt voor vijandige artillerie dan een opstaande brug.
Er is geen reden om die constructie nu te veranderen. Rijkswaterstaat vervangt daarom alleen de verouderde onderdelen: de draaibare delen van de bruggen met het wegdek en het bewegingswerk. De middensteunpunten in het water, waar de bruggen op rusten en draaien, blijven behouden. De doorvaarhoogte en -breedte van de bruggen zijn na renovatie onveranderd.
Wanneer
Rijkswaterstaat heeft in september 2025 de opdracht voor het gedeeltelijk vervangen en renoveren van de bruggen gegund aan de combinatie Mobilis/Croonwolter&dros. De uitvoering start naar verwachting in het najaar van 2027. Tot die tijd bereidt de combinatie Mobilis/Croonwolter&dros in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat het ontwerp en uitvoeringsplanning voor.
Nieuws
Groot onderhoud aan bruggen in de Afsluitdijk
Veiligheid
Groot onderhoud bruggen Afsluitdijk
Veiligheid