Waarom
De grote sluis bij Kornwerderzand biedt in de toekomst niet genoeg ruimte voor de grotere kustvaartschepen die gebouwd worden in Kampen, Urk en Lemmer. Ook de luxe superjachten van werven uit Makkum, Urk en Vollenhove hebben een ruimere sluis en diepere vaargeul nodig. Bovendien varen steeds grotere vrachtschepen vanuit de Oostzeeregio naar havens als Kampen en Lelystad. Met een ruimere sluis kan een grotere en ook andere categorie schepen de regio bereiken.
De regio – waarvan de kern bestaat uit de provincies Fryslân, Overijssel en Flevoland en de gemeenten Súdwest-Fryslân, Meppel, Zwolle, Kampen en Urk – heeft zich daarom samen met tientallen bedrijven in de maritieme-, logistieke-, agrarische-, circulaire- en foodsector sterk gemaakt om de grote sluis bij Kornwerderzand te verruimen, de bruggen te vervangen en de vaargeulen te verdiepen.
De sluisverruiming bij Kornwerderzand levert een belangrijke impuls voor de regionale economie en het is de ambitie van de regio om hiermee extra arbeidsplaatsen te creëren.
Hoe
Met de sluisverruiming wordt de afmeting van de grote sluis150x25 meter. Die is nu 135x14 meter. De verdiepte sluisdrempel komt dan op -6,1 meter NAP te liggen. Met de verruiming van de sluis worden tevens de huidige draaibruggen vervangen door basculebruggen. Dat zijn ‘klapbruggen’ met een contragewicht. Hiermee ontstaat een grotere doorvaartbreedte dan bij de huidige draaibruggen. En tot slot moeten ook de vaargeulen in het IJsselmeer en Ketelmeer verdiept worden. Zo kunnen de havens van Makkum, Lemmer, Urk, Lelystad, Meppel en Kampen voor grotere zeeschepen beter bereikbaar worden.
Wanneer
Er zijn ontwikkelingen waardoor Rijk en regio in gesprek zijn over de voortgang van dit project. Het is nog niet bekend wanneer de werkzaamheden starten.