Wegverkeer langs IJsselmeer: rijbaan nieuw ingericht!
De afgelopen jaren heeft het wegverkeer bij Den Oever beurtelings langs de Waddenzee en het IJsselmeer gereden. Dit was nodig vanwege de werkzaamheden bij de nieuwe spuisluizen en het gemaal. In de afgelopen maanden is de rijbaan aan de IJsselmeerkant nieuw aangelegd en ingericht. Deze werkzaamheden zijn nu afgerond en sinds 15 december rijdt het wegverkeer er niet meer langs de Waddenzee, maar langs het IJsselmeer.
Ruben Koopman, werkvoorbereider bij Levvel (BAM, Van Oord, Rebel en Invesis), vertelt over de werkzaamheden aan de weg bij Den Oever. Koopman: “De zuidelijke rijbaan aan het IJsselmeer was het afgelopen jaar bouwterrein voor de werkzaamheden aan de nieuwe pompen en spuisluizen. Nu zijn we klaar met de werkzaamheden op deze rijbaan, een mooie mijlpaal voor het project! Er is nieuw asfalt gelegd en ook de weginrichting, verlichting, brugsignalering en de vangrails zijn aangelegd. De komende maanden moeten we alleen nog aan de kant van de Waddenzee werken, omdat we daar een aantal laatste activiteiten moeten uitvoeren. Daarom is het nodig om het wegverkeer naar de vernieuwde rijbaan aan het IJsselmeer te leiden en de rijbaan aan de Waddenzee af te sluiten. Dit omwisselen van rijbaan voor het wegverkeer noemen we de ‘verkeersomklap’.”
Vier activiteiten aan Waddenzeekant
Levvel moet nog een aantal activiteiten afronden aan de noordkant van de Afsluitdijk. Koopman: “We gaan nog aan de slag met vier activiteiten. Ten eerste bouwen we een loopbrug over de A7 die we nodig hebben voor het uitvoeren van onderhoud. Ook leggen we de hemelwaterafvoer aan langs de weg. Dit hebben we aan de zuidkant al gedaan, maar moet nog gebeuren aan de noordkant. Ten derde zijn er nog wat restpunten, zoals betonherstel en daarnaast zal er onderhoud plaatsvinden aan de monumentale spuisluizen.”
Impact op verkeer
De impact van de omklap op het wegverkeer is minimaal, los van dat het wegverkeer via een andere rijbaan gaat rijden. “Er is nauwelijks hinder voor het verkeer. We hebben de omklap gepland op een rustig moment op 15 december. We zetten het verkeer in drie fases om in de ochtend met een rijdende afzetting van zo’n 15 minuten. Dit duurt ongeveer net zo langs als een brugdraaiing. In de loop van de middag is het verkeer officieel omgezet. Er zijn dus geen wegafsluitingen nodig voor deze omklap.” zegt Koopman.
Mijlpaal
“De omklap wordt gezien als een bekende mijlpaal, maar de échte uitdaging zit in de voorbereiding. We moeten alle werkzaamheden die nodig zijn om de omklap mogelijk te maken, vooraf in samenwerking met Rijkswaterstaat zorgvuldig afstemmen. Voor ons voelt de omklap als een bijzonder moment. De werkzaamheden aan de IJsselmeerkant zijn nu volledig afgerond. Ik mag nu nog verder aan de noordzijde en dat doe ik met veel enthousiasme. De uitdaging hier zit hem voornamelijk in alle omgevingsfactoren. De omgeving is prachtig maar we werken continu tussen het weer, de scheepvaart, hoogwaterveiligheid, de in bedrijf zijnde spuisluizen en de A7. Dat maakt de Afsluitdijk zo’n unieke uitdaging.”