Vismigratierivier: samen duurzaam bouwen
Dat bij de Vismigratierivier kracht zit in samenwerken, is geen nieuw gegeven. Al jaren zetten veel partijen zich samen in om dit bijzondere project zo duurzaam mogelijk te realiseren. Dat geldt zeker voor de aannemers die het werk uitvoeren. Ruud Kromwijk (Van Oord namens IJsselmeerwerken) vertelt over wat deze manier van werken oplevert, maar ook over wat het vraagt.
Goed voor milieu en kosten
“Circulair werken staat voorop in dit project. Bij de aanleg van de Vismigratierivier proberen we zoveel mogelijk materialen opnieuw te gebruiken. Daarom kijken we naar wat vrijkomt uit de werkzaamheden van andere projecten op de Afsluitdijk. Op dit moment gebruiken we bijvoorbeeld vrijkomend zand uit het werk in Den Oever”, geeft Kromwijk aan. Hiervoor werken we nauw samen met bouwconsortium Levvel, die daar aan het nieuwe gemaal en de nieuwe spuimiddelen werkt. “In goede afstemming scheppen onze collega’s zand vanuit het water in een grote beunbak en vervoeren het per schip naar Kornwerderzand. Daar passen we het zand direct met een kraan toe in de bouw van de Vismigratierivier.”
Door op deze manier samen te werken hoeft Van Oord geen zand (een primaire grondstof) te winnen en besparen we veel uitstoot door de kortere transportroute. Ook scheelt het veel kosten voor de inkoop van materialen. Kromwijk: “Als we het werk ‘traditioneel’ zouden uitvoeren, zouden we er heel zwart-wit naar kijken en materiaal elders bestellen. Je bent dan misschien sneller, maar je hebt een veel grotere milieu-impact en je bent ook een heel stuk duurder uit. Het mooie van deze samenwerking is dat je iedere keer met elkaar vanuit milieu- en kostenperspectief de materialen zo goed mogelijk benut.”
Flexibel zijn
“Op deze manier werken heeft ook een keerzijde, want je bent afhankelijk van de vrijkomende materialen. Als de materiaaleigenschappen anders zijn dan we in het ontwerp hebben ingeschat, dan moet in sommige gevallen het ontwerp daarop worden aangepast”, vertelt Kromwijk. Een deel van de westelijke zijde van de Vismigratierivier in het IJsselmeer is bijvoorbeeld gemaakt met materialen die vrij zijn gekomen uit het tijdelijke werkeiland, dat nodig was om de doorgang in de Afsluitdijk te maken. Kromwijk: “De samenstelling van dat materiaal bleek fijner te zijn. We hebben het ontwerp daarop aangepast en dat deel met een flauwere taludhelling (afloop) aangelegd.”
Sterk door samenwerking
Binnen het werk aan de Vismigratierivier merkt Kromwijk dat samenwerken erg belangrijk is. “Als iets onverwacht tegenvalt zetten we er samen de schouders onder. “Dat kenmerkt de samenwerking met opdrachtgever Provincie Fryslân. Wij zijn als aannemer betrokken in het bouwteam van de opdrachtgever en bedenken samen het ontwerp. Met elkaar kijk je hoe je risico’s kunt inschatten, kansen kunt benutten en problemen kunt tackelen.”
Wiepkje Elsinga, projectmanager bij Provincie Fryslân, erkent deze goede samenwerking: “Samen bundelen we onze krachten om te komen tot het meest optimale ontwerp, passend binnen de gestelde kaders. Het vraagt regelmatig de nodige creativiteit en flexibiliteit maar het werpt zijn vruchten af, kijk maar eens hoe mooi de contouren van de Vismigratierivier, bijna 100% circulair, nu zijn en worden gebouwd!” Van Oord werkt inmiddels al 5 jaar op goede wijze met de provincie samen. Kromwijk: “Dat is best uniek. Als je altijd de grote gemene deler opzoekt, kan je heel ver komen.”
De Vismigratierivier is tot stand gekomen door de inzet van vele partijen. Wil je weten wie er nog meer aan dit bijzondere project werken? Kijk dan op de projectpagina over de Vismigratierivier Afsluitdijk. Of lees meer over hoe de Vismigratierivier zo wordt aangelegd, dat het zichzelf in stand houdt als natuurgebied.