Stevinsluizen later open
Uiterlijk 21 mei gaan de Stevinsluizen weer open voor scheepvaartverkeer. Dat is enkele weken later dan eerder aangekondigd. Door een optelsom van factoren hebben we meer tijd nodig om de nieuwe keersluis in Den Oever af te bouwen. Omgevingsmanager Lukas Meursing van Rijkswaterstaat: ‘We beseffen heel goed dat deze vertraging vervelend is voor beroepsvaart én recreatievaart.’
Om hinder door de werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken, stond de bouw van de keersluis in de winterperiode gepland. Het plan was om de Stevinsluizen op 27 april weer open te hebben: voordat het nieuwe seizoen voor de recreatievaart van start gaat. We hebben samen met bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) hard gewerkt om dat voor elkaar te krijgen, maar helaas lukt het niet. Nu staat de opening gepland voor 21 mei. We leggen uit waarom.
Droogpompen duurde langer
Om de vloer van de keersluis te kunnen bouwen, moesten we de bouwkuip eerst droogpompen. ‘Dat duurde langer dan verwacht’, vertelt omgevingsmanager Lukas Meursing van Rijkswaterstaat. ‘Bouwconsortium Levvel heeft de bodem vooraf onderzocht, maar in de praktijk bleek die op sommige plaatsen veel meer water door te laten. Dat zorgde voor een sterkere waterdruk. Daarom moesten we extra pompen inzetten en langer doorgaan met pompen.’
Coronamaatregelen
Net als altijd staat veiligheid bij de bouw van de nieuwe keersluis voorop. Zo wordt er rekening gehouden met de coronamaatregelen. Dat geeft beperkingen bij het werk. De bouwkuip voor de nieuwe sluis is namelijk een beperkte ruimte: ongeveer 20 bij 30 meter. Als er een persoon besmet is, laten we dan ook de hele ploeg testen en vijf dagen in quarantaine gaan. Pas daarna kan die ploeg weer verder met het werk. Hierdoor is werktijd verloren gegaan.
Extra werkploegen
De beperkte ruimte van de bouwkuip maakte het ook lastig om de juiste mensen en materialen op tijd op de juiste plaats te krijgen. Daardoor vielen verschillende werkzaamheden tegen. Meursing: ‘Om de werkzaamheden te versnellen hebben we het werktempo opgevoerd. Zo werkt de aannemer met extra ploegen 24 uur per dag door.’
Strenge vorst
In februari kwam daar nog strenge vorst bij. De natuurlijke ijsvorming leverde niet alleen prachtige plaatjes op de werkvloer op. Het zorgde er ook voor dat de bouw voor een groot deel stil kwam te liggen. Meursing: ‘In de planning hielden we er wel rekening mee dat het een keer vriest of hard waait in de winter.’
Zo snel mogelijk
Alles bij elkaar liepen de werkzaamheden zoveel uit dat we dit ook met extra ploegen en lange werkdagen niet op konden vangen. Ook een tijdelijke openstelling is geen optie, omdat de sluizen droogstaan. De Stevinsluizen blijven dus langer dicht. De opening staat nu gepland voor 21 mei. Meursing: ‘Natuurlijk houden we de sluizen niet onnodig dicht. We beseffen heel goed dat deze vertraging vervelend is voor beroepsvaart én recreatievaart. Als de werkzaamheden eerder klaar zijn, gaan de sluizen eerder open.’