Slimme techniek van toen weer boven water
Vanwege bouwwerkzaamheden aan de nieuwe keersluis bij Den Oever komt hier sinds oktober 2020 geen scheepvaart langs. Dé gelegenheid om ook de 90 jaar oude schutsluis van het Stevinsluizencomplex eens grondig te inspecteren en waar nodig te herstellen. Daarvoor heeft bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) iets bijzonders gedaan: de schutsluis is volledig drooggezet.
‘Slechts een ijzeren schot scheidt ons van het 5 meter hoge water in het IJsselmeer als we in de droge kolk staan’, vertelt Dirk de Vries, uitvoerder bij Levvel. Het droogzetten had nogal wat voeten in de aarde. ‘We moesten heel gecontroleerd afpompen, onder andere omdat de vloer zou kunnen opbarsten als de bovendruk weg zou vallen. In totaal hebben we er een week over gedaan.’
Vakmanschap
‘Toen de sluis eenmaal droog stond, werd zichtbaar hoe slim en goed de sluis technisch gemaakt is’, aldus een enthousiaste De Vries. ‘De constructie en toepassing van materialen is enorm doordacht, bijvoorbeeld met slijtvaste metselstenen voor de delen waar de sluisdeuren in zitten. En dat in een tijd waarin er geen computers met rekenmodellen waren. Ik ben als watersporter al vaak met mijn eigen zeilboot door de sluis gevaren, maar nu pas zie ik hoe knap alles in elkaar steekt.’
Schade vaststellen
De staat van de sluis is op het eerste gezicht dan ook nog erg goed, al is wel enige schade zichtbaar. Er worden inspecties uitgevoerd waaruit moet blijken hoe groot de schade aan het beton en het hang-, sluit- en houtwerk precies is. Daarvoor is een steiger opgebouwd die de volledige 8 meter hoge kolkwand bedekt. De 14 deuren, elk 30 ton zwaar, zijn voor inspectie en onderhoud naar Friesland gebracht. ‘Deze zijn nog in goede staat, op wat metaalaantasting en slijtage van de beschermlaag en draaipunten na. Wel worden ze helemaal van nieuw hang-, sluit- en houtwerk voorzien.’