Veelgestelde vraag: kan ik over de Afsluitdijk?

Tijdens de werkzaamheden blijft op de Afsluitdijk in principe 1 rijstrook per richting open. Lange omreisroutes zijn dus niet nodig. Verkeersmanager Jaap Buitink: ‘Ik verwacht dat het aantal en de omvang van de files hierdoor beperkt blijven, maar voor de veiligheid geldt wel een lagere maximumsnelheid ter hoogte van de werkzaamheden.’

Bouwconsortium Levvel voert de werkzaamheden zo uit dat de Afsluitdijk in principe continu openblijft voor regulier autoverkeer. Alleen in incidentele gevallen kan het voor bepaalde werkzaamheden nodig zijn om de weg tijdelijk af te sluiten. Om het verkeer zo min mogelijk te hinderen, gebeurt dat dan bijvoorbeeld ’s nachts. ‘We zijn heel blij met deze oplossing’, benadrukt verkeersmanager Jaap Buitink van Rijkswaterstaat. ‘Anders moeten mensen namelijk omreizen via Amsterdam en dan zijn ze zomaar 1,5 uur extra kwijt.’

Files blijven beperkt

Levvel voorkomt grote vertragingen door te zorgen dat er steeds 1 rijstrook per richting open is. Buitink: ‘Omdat over de Afsluitdijk veel minder verkeer gaat dan over andere snelwegen, levert dat over het algemeen niet meteen lange files op. Rond vakanties en warme zomerse dagen kunnen files wel voor meer vertraging zorgen. Dan is er meer recreatievaart en gaan de bruggen op de route vaker open. Met name op vrijdagen gaan veel mensen naar de eilanden of de Friese meren. Dan kunnen er files ontstaan.’

Snelheid omlaag tijdens de werkzaamheden

Concreet houdt de maatregel in dat de aannemer op de ene rijbaan aan het werk is, terwijl de 2 rijstroken op de andere rijbaan in gebruik zijn voor het verkeer in beide richtingen. Om dat voor beide partijen veilig te laten verlopen, geldt een aangepaste maximumsnelheid voor het verkeer. Buitink: ‘Levvel gebruikt deze maatregel op de dijk onder meer als ze bezig zijn met het vernieuwen van de weg. De werkzaamheden hiervoor vinden in fases plaats tussen maart en oktober van 2020 en 2021. Dan geldt op de betreffende delen van de dijk een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur. Voor extra veiligheid komt er dan een fysieke scheiding tussen de 2 rijstroken.’ Aangezien op de Nederlandse snelwegen vanaf maart 2020 sowieso een maximumsnelheid geldt van 100 kilometer per uur, blijft de impact van deze maatregel beperkt.

Extra maatregelen Den Oever en Kornwerderzand

Bij Den Oever en Kornwerderzand ter hoogte van de spuicomplexen geldt een nog lagere maximumsnelheid: 50 kilometer per uur. ‘Daar is het niet mogelijk om een fysieke scheiding tussen de rijstroken aan te brengen’, legt Buitink uit. ‘Deze maatregel geldt voor vrijwel de hele periode dat er werkzaamheden zijn. Dan werkt Levvel op deze locaties aan gemalen en spuisluizen. Ook wordt regelmatig het verkeer 5 tot 15 minuten helemaal stilgezet. Bijvoorbeeld als vrachtwagens of andere grote voertuigen het bouwterrein afrijden.’

Exceptioneel transport en fietsers

Voor regulier autoverkeer blijft de Afsluitdijk dus zo veel mogelijk open. Voor exceptioneel transport is dat helaas niet mogelijk, legt Buitink uit. ‘Voor voertuigen met een breedte van meer dan 3 meter geldt gedurende de werkzaamheden een algeheel verbod op de Afsluitdijk. De rijstrook bij Den Oever en Kornwerderzand is daarvoor namelijk niet breed genoeg. Ook voor fietsers is het de komende jaren niet overal veilig genoeg om over de Afsluitdijk te gaan. Daarom is het fietspad steeds geheel of gedeeltelijk afgesloten. Ter compensatie zetten we een fietsbus in. Die brengt fietsers en bromfietsers van de ene naar de andere kant.’

Lees hier alles over de fietsbus

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de actuele werkzaamheden en wat dat betekent voor het verkeer? Meld je dan nu aan voor onze speciale hindernieuwsbrief.

Nieuwsarchief