Herstel tandwielkasten Stevincomplex op windgevoelige locatie
Rijkswaterstaat voert eind november herstelwerkzaamheden uit aan de betonfundering en verankering van de tandwielkasten die de sluisdeuren van het Stevincomplex bij Den Oever aandrijven. De tandwielen bevinden zich in een afgesloten kast en zijn daardoor niet zichtbaar. Ondergronds zorgen ze voor de aandrijving van de sluisdeuren, waardoor deze veilig en gecontroleerd kunnen openen en sluiten. De werkzaamheden zijn nodig vanwege scheurvorming in het beton. Zonder deze herstelwerkzaamheden zouden op termijn storingen kunnen ontstaan, met mogelijke gevolgen voor de beschikbaarheid van de sluis. Tijdens de werkzaamheden is de sluiskolk gestremd, maar blijven de bruggen open voor wegverkeer.
Betrouwbare werking van het sluiscomplex
Als assetmanager bij Rijkswaterstaat ziet Julian Fijma toe op het beheer en onderhoud van de beweegbare objecten op de Afsluitdijk. ‘De tandwielkasten zorgen ervoor dat de sluisdeuren veilig kunnen openen en sluiten,’ legt Fijma uit. Het onderhoud past binnen de bredere opgave van Rijkswaterstaat. ‘We willen dat scheepvaart onze sluizen en bruggen vlot en veilig kan blijven passeren. Daarom onderhouden we het sluizencomplex zorgvuldig.’
Bewust plannen met oog voor gebruikers
Om de hinder voor scheepvaart te beperken, voert Rijkswaterstaat het werk uit in twee periodes van elk twee weken. ‘De totale klus duurt vier weken. Maar door het werk op te delen, kan de scheepvaart beter plannen. We communiceren de stremmingen tijdig, zodat gebruikers zich kunnen voorbereiden. We proberen hinder altijd te beperken; daarvoor werken we nauw samen met de nautisch adviseurs van Rijkswaterstaat. Zij denken onder andere mee over de beste uitvoeringsperiode,’ vertelt Fijma.
Veilig werken onder uitdagende omstandigheden
De uitvoering van de herstelwerkzaamheden ligt in handen van de aannemer. Bart-Jan de Waard, projectleider bij het aannemersbedrijf Vialis, vertelt: ‘We vernieuwen de verankering van alle tandwielkasten. De nieuwe ankers gaan dieper en breder de betonconstructie in, tot zeventig centimeter. Zo zorgen we dat de aandrijving weer jarenlang meegaat.’ Het werk vraagt om precisie en strikte veiligheidsmaatregelen. ‘We werken met een grote kraan in een smalle sluiskolk, terwijl er soms ook duikers actief zijn,’ legt Paul van den Hoogen, projectcoördinator bij Vialis, uit. ‘Daarom stemmen we alles nauw af met Rijkswaterstaat en onze partners.’ De werkzaamheden vinden plaats in een periode met kans op harde wind en hoogwater. ‘Boven windkracht zes mogen we niet hijsen,’ zegt De Waard. ‘Daar houden we rekening mee in onze planning. We hebben buffers ingebouwd, zodat we ondanks de weersomstandigheden veilig kunnen werken en binnen de afgesproken tijd kunnen opleveren.’
Vakmanschap en samenwerking
De Waard ziet de klus als een toonbeeld van samenwerking en vakmanschap. ‘Het is geen alledaagse opdracht, dit zijn de krenten uit de pap,’ zegt hij. ‘Iedereen ziet straks de grote kranen staan, maar het meeste werk gebeurt onzichtbaar in de sluiskelders. Het geeft voldoening om zo’n complex weer in topconditie achter te laten.’ Fijma sluit zich daarbij aan: ‘Achter elk onderhoudsproject gaat een wereld van technische kennis, samenwerking en zorgvuldige afwegingen schuil. Zo zorgen we samen voor betrouwbare en veilige sluizen, vandaag én in de toekomst.’